Praistorijski lovci-skupljači pobjegli od ledenog doba u Španiju

Ilustracija, Foto: Shutterstock

Nova istraživanja pokazuju da su praistorijski ljudi, lovci-skupljači koji su dominirali Evropom prije 30.000 godina, potražili utočište od posljednjeg ledenog doba u toplijim krajevima, ali da su, po svoj prilici, preživjeli samo oni koji su se sklonili na područje današnje Španije i Portugala.

Korišćenjem novih genetskih analiza ostataka praistorijskih ljudi, naučnici su bili u stanju da dokuče sudbinu Gravetiijanske kulture, što je nativ za ljude koji su nekada lutali Evropom i pravili vrlo posebna oruđa i umjetnine poput "venera" – figura žena sa istaknutim oblinama – koje su pronađene po arheološkim iskopinama širom kontinenta.

Studija, objavljena u žurnalu Nature, ističe uticaj klimatskih promjena na migracije rane ljudske populacije Evrope i ukazuje da su se ljudi koji su živjeli na području Italije u vrijeme kada se led proširio na jug prije nekih 25.000 godina izgleda našli u zamci i nisu imali gdje da pobjegnu, za razliku od njihove sabraće na jugu današnje Francuske, u Španiji i Portugalu.

Oni koji su otišli na zapad preživjeli su ono najgore što je donijelo ledeno doba, poznato naučnicima kao poslednji glacijalni maksimum, rekao je Kozimo Post, istraživač sa Univerziteta Tubingen koji je bio na čelu istraživačkog tima koji je izradio studiju.

"Na naše veliko iznenađenje, u Italiji je populacija, koja je bila prisutna prije posljednjeg glacijalnog maksimuma, potpuno nestala“, rekao je Post.

"Nisu preživjeli".

Genetska analiza ljudi iz Italije čiji posmrtni ostaci potiču iz postglacijalnog perioda pokazuje da su tamnoputi, tamnooki pripadnici gravetijenske populacije zamijenjeni pridošlicama sa Balkana, koji su sa sobom donijeli plavookost i bliskoistočno nasljeđe.

Istraživači su proučili 116 novih genetskih uzoraka koje su pridodali zbirci već obrađenih 240 uzoraka starih između 45.000 i 5.000 godina.

Gravetijenci koji su preživjeli ledeno doba u Španiji su se u međuvremenu izmiješali sa migrantima sa istoka dok se Evropa ponovo zagrijevala prije oko 15.000 godina, i oni su brzo iznova naselili kontinent od Iberijskog poluostrva do Poljske i Britanskih ostrva, postavši dominantni u narednim hiljadama godina.

Genetski otisci gravetijenaca mogu se pronaći među posljednjim populacijama lovaca-skupljača sa područja Španije do dolaska prvih zemljoradnika, koji su migrirali u Evropu iz Anadolije prije nekih 8.000 godina, rekao je Post.

On se nada da će uspjeti dublje da ispita istoriju preistorijskih migracija u Evropi, naročito porijeklo misterioznih ljudi sa Balkana koji su pristigli u vrijeme posljednjeg glacijalnog maksimuma.