"Za 10 do 20 godina mogli bismo da lociramo vanzemaljski život“

Ilustracija, Foto: Shutterstock

Za deset do dvadeset godina teleskopi bi mogli da lociraju više planeta na kojima je moguć život, a posebna pažnja posvećuje se planetarnom sistemu "TRAPPIST-1", udaljenom 40 svjetlosnih godina od Zemlje.

Saša Hinkli, astrofizičar sa Univerziteta Ekseter, smatra da će ljudi detektovati postojanje života na udaljenim planetama u sledećih nekoliko godina.

Hinkli, jedan od najpoznatijih britanskih astrofizičara, objašnjava da su "moćni alati", poput deset milijardi dolara vrednog svemirskog teleskopa "Džejms Veb", na korak od toga da uoče "biopotpise“, odnosno atmosfere na nekim egzoplanetama, prenosi N1.

U tim atmosferama prisutni su i gasovi poput kiseonika, koje emituju živa bića, a koji mogu biti pokazatelj postojanja života.

Ali, napominje Hinkli, čak i kad se detektuju znaci života na nekoj udaljenoj planeti, to ne znači da ćemo sigurno sresti vanzemaljce.

U članku objavljenom na portalu "Spektejtor" on objašnjava da će dokazi o postojanju života vjerovatno biti otkriveni uočavanjem neravnoteže u razmjeri hemijskih elemenata (na primjer ozona i ugljen-dioksida), koja ne bi postojala prirodno, već je uzrokovana nekim oblikom biološke aktivnosti.

Američka NASA predviđa da čak stotine miliona svjetova u našoj galaksiji mogu podržavati život te da ćemo detektovati život na planetama izvan našeg Sunčevog sistema.

Uz "Džejms Veb“, u pripremi su i drugi svemirski uređaji koji će pomoći u potrazi za životom u svemiru.

NASA je krenula u razvoj svemirske misije čiji bi cilj bio pronalaženje biopotpisa na egzoplanetama do 2040. godine.

Svemirski teleskopi već sada mogu da analiziraju svjetlost zvijezde dok prolazi kroz atmosferu planeta u svom sistemu, te da tako ustanove njen hemijski sastav.

Prošlog avgusta astronomi su objavili da je teleskop "Džejms Veb“ otkrio ugljen-dioksid u atmosferi planete veličine Saturna, udaljene 700 svjetlosnih godina od Zemlje.

Hinki navodi da se posebna pažnja posvećuje planetama u tzv. "Zlatokosnoj zoni“, odnosno na takvoj udaljenosti od svoga sunca da bi tamo mogao da postoji život.

Orbite takvih planeta nisu ni preblizu ni predaleko od sunca, što čini idealne uslove za postojanje tekuće vode, koja se smatra ključnim sastojkom za postojanje života.

Vjeruje se da bi u svemiru mogli postojati bilioni nastanjivih planeta, a samo u našoj galaksiji njih stotine miliiona.

Profesor Hinkli napominje da je u galaksiji "Mliječni put“ jedno od najboljih mjesta za početak potrage za planetarnim sistem „TRAPPIST-1“.

Taj je sistem udaljen oko 40 svjetlosnih godina, a čini ga sedam planeta otprilike veličine Zemlje koje kruže oko prigušene, hladne zvijezde, ne mnogo veće od Jupitera.

Tri planete u tom sistemu nalaze se u nastanjivoj zoni od svoje zvijezde i već su počele pripreme za njihovo posmatranje kako bi bili otkriveni eventualni biopotpisi.

Do danas su naučnici uočili 5.332 egzoplanete u 3.930 planetarnih sistema.

Kako navodi Hinkli, pretpostavlja se da u svemiru ima oko 200 milijardi galaksija, od kojih svaka potencijalno sadrži stotine milijardi zvezda sa svojim egzoplanetama.

I doktor Emili Mičel sa Univerziteta Kembridž vjeruje da će dokazi o nekim "vanzemaljskim komšijama“ zasta biti pronađeni, jer je život, vrlo vjerovatno, "veoma čest“ u svemiru.

"Imamo samo jedan biopotpis – ovdje na Zemlji. Ali moje optimistične kolege kažu da ćemo za deset ili 20 godina imati nekoliko hiljada biopotpisa. Tada ćemo proučavati koliko se ti biopotpisi razlikuju od onih na Zemlji“, najavljuje Mičelova.