ZAKON O FINANSIRANJU

CDT: Definisati troškove partija da ne bi bilo zloupotreba

Prema mišljenju CDT-a, preciziranjem redovnih troškova izbjeglo bi se nenamjensko trošenje novca i omogućila lakša kontrola utrošenih sredstava, jer bi “partija sve direktno plaćala”
1 komentar(a)
Skupština, Foto: Zoran Đurić
Skupština, Foto: Zoran Đurić
Ažurirano: 17.02.2019. 08:15h

Novim Zakonom o finansiranju političkih partija treba definisati šta spada u troškove redovnog rada partija kako se ne bi dešavale zloupotrebe i nenamjensko trošenje novca, smatraju u nevladinoj organizaciji Centar za demokratsku tradiciju (CDT).

 Iz te organizacije su objasnili da se partije prema postojećim rješenjima finansiraju iz više javnih izvora, što otežava kontrolu finansiranja političkih partija i umanjuje transparentnost, pa proceduru treba pojednostaviti.

“Osim sredstava koje im Ministarstvo finansija uplaćuje za redovan rad, iz budžeta Skupštine Crne Gore se plaćaju zaposleni u poslaničkim klubovima, a država posredstvom Uprave za imovinu plaća i troškove zakupa prostorija za rad političkim partijama”, piše Portal CDT-a.

 Prema mišljenju CDT-a, preciziranjem redovnih troškova izbjeglo bi se nenamjensko trošenje novca i omogućila lakša kontrola utrošenih sredstava, jer bi “partija sve direktno plaćala”.

Oni su precizirali da bi u troškove redovnog rada trebalo svrstati troškove zarada zaposlenih, angažovanja stručnjaka i saradnika, poreze i doprinose, administrativne i kancelarijske troškove, uključujući troškove zakupa prostorija za rad, režijske, troškove prevoza, organizacije sastanaka i događaja, promocije rada i ciljeva političkih subjekata između izbora, kao i troškove za nabavku i održavanje opreme i provizije banaka.

 Objadinjavanjem troškova bi se, kako smatraju, zaustavila postojeća negativna praksa partijskog zapošljavanja zaposlenih u poslaničkim klubovima bez prethodnog konkursa.

 CDT je, kako se navodi, skupštinskoj Radnoj grupi predložio i da maksimalni iznos članarine, koju članovi uplaćuju svojim strankama, ne bude veći od deset odsto prosječne godišnje plate na nivou države.

“Tako bi se ograničilo uvođenje partijskog poreza na državnom i opštinskom nivou na način da partija zapošljava građane, a da im ujedno nameće obavezu da od zarada plaćaju mjesečni iznos članarine”, smatraju u CDT-u, upozoravajući da sadašnje rješenje omogućava da se značajna budžetska sredstva preko zarada kanališu u partijske kase.

 Ne smije se, kako su kazali, dozvoliti da novi Zakon o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja bude iskorišćen za uvođenje direktnog finansiranja partijskih posmatrača iz budžetskih sredstava.

“To bi prije svega predstavljalo skriveno finansiranje partija jer su taj novac već dobile kao troškove izborne kampanje”, smatraju u CDT-u.

 Oni su ukazali i na činjenicu da država finansira organe za sprovođenje izbora, pa, kako su naveli, nema razloga da dodatno plaća hiljade partijskih posmatrača koji su zapošljeni bez konkursa i kriterijuma, “osim partijske lojalnosti”.

Iz CDT-a su predložili da se zabrani partijama da primaju novac od fizičkih i pravnih lica koja ne plaćaju porez državi i zaposlenima.

 U toj organizaciji smatraju da se kod angažovanja funkcionera u kampanji, mora precizirati kojim funkcionerima je to zabranjeno “imajući u vidu da je poslanicima i odbornicima posao da se u toku radnog vremena bave politikom i kampanjom”.

Preporučujemo za Vas