Poslanici većine predložili su izmjene skupštinskog Poslovnika kojima bi se šefu države, premijeru i ministrima omogućilo učešće na sjednicama Skupštine i pravo na repliku, bez obzira na to da li se raspravlja o pitanjima iz njihove nadležnosti, a predviđeno je i formiranje Odbora za mlade kao stalnog radnog tijela parlamenta.
Predlog su 10. decembra predsjedniku Skupštine Andriji Mandiću (Nova srpska demokratija) dostavili poslanici vlasti Anđela Vojinović (Demokrate), Tonći Janović (Pokret Evropa sad), Bojana Pićan (Nova srpska demokratija), Jelena Kljajević (Demokratska narodna partija), Edina Dešić (Bošnjačka stranka), Bogdan Božović (Socijalistička narodna partija) i Artan Čobi (Albanski forum).
Taj predlog uvršten je u dnevni red sedme sjednice Drugog redovnog zasjedanja.
Predviđeno je da se poslije člana 49 doda novi član 49a koji bi glasio:
“Odbor za mlade je stalno radno tijelo Skupštine Crne Gore. Odbor razmatra pitanja od značaja za mlade, prati i analizira uticaj zakona, drugih propisa i javnih politika na mlade, razmatra strateška dokumenta u oblasti omladinske politike, inicira konsultacije, saslušanja i javne rasprave sa mladima i subjektima omladinske politike, te vrši druge poslove u skladu sa Poslovnikom”, navodi se.
Predloženo je i da se mijenja član 87 stav 2 - “u radu sjednice mogu učestvovati predsjednik Crne Gore, predsjednik i članovi Vlade, koji su obaviješteni o sazivanju Skupštine i predloženom dnevnom redu. U radu sjednice mogu učestvovati i druga lica koja su pozvana na sjednicu”.
Navodi se i da bi pravo na repliku trebalo da imaju i šef države, predsjednik i članovi Vlade koji prisustvuju sjednici, bez obzira da li se razmatra akt iz njihove nadležnosti.
U obrazloženju predloga ističe se da je inicijativa za uspostavljanje Odbora za mlade potekla od “potrebe za jačanjem institucionalnog okvira kojim se obezbjeđuje kontinuirano, sistemsko i koordinisano praćenje položaja mladih i efekata javnih politika na ovu društvenu grupu”.
Dodaje se da u državnom i institucionalnom sistemu Crne Gore ne postoji posebno parlamentarno tijelo koje bi imalo mandat da na sveobuhvatan način razmatra pitanja mladih, uključujući oblasti koje nijesu tradicionalno vezane za omladinsku politiku, ali koje imaju značajan uticaj na socio-ekonomski položaj mladih - zapošljavanje, stanovanje, zdravlje, digitalna bezbjednost, prostorno planiranje, mobilnost, evropske integracije...
“Postojeća praksa pokazuje da se pitanja mladih u Skupštini razmatraju sporadično, bez sistemskog praćenja i analitičkog pristupa, što otežava formiranje cjelovite slike o položaju mladih, kvalitetu i efektima javnih politika”, piše u dokumentu.
Kazali su i da, istovremeno, prema istraživanjima relevantnih organizacija, mladi iskazuju nizak nivo povjerenja u institucije i uvjerenje da njihovi interesi nijesu adekvatno zastupljeni u procesima donošenja odluka.
“Zakonom o mladima utvrđeni su javni interesi u oblasti omladinske politike, koji uključuju obavezu državnih organa da obezbijede mehanizme za aktivno učešće mladih u kreiranju i sprovođenju javnih politika. U skladu sa članom 5 ovog zakona, država ima obavezu da stvara institucionalne uslove za ostvarivanje interesa mladih”, navodi se.
Pojašnjeno je da je Poslovnikom Skupštine (član 38), propisana lista stalnih radnih tijela, te da se uspostavljanjem Odbora za mlade dopunjuje postojeća struktura radnih tijela i obezbjeđuje “normativni osnov za cjelovit i kontinuiran parlamentarni nadzor nad pitanjima i politikama koje utiču na mlade”.
Konstatovali su i da se u dosadašnjem radu Skupštine ukazala potreba da se pitanje mogućnosti učestvovanja u radu sjednice šefa države, predsjednika i članova Vlade uredi na poseban način, u odnosu na druge osobe koje su pozvane na sjednicu.
“... Kao i da se pravo na repliku u smislu odredbi iz člana 101, stav 1 Poslovnika Skupštine Crne Gore, za predsjednika Crne Gore, predsjednika i članove Vlade koji prisustvuju sjednici, ustanovi bez obzira da li se razmatra akt iz njihove nadležnosti”, objašnjeno je.
Poslovnik Skupštine Crne Gore, u nedostatku zakona o parlamentu, uređuje konstituisanje, organizaciju i način rada Skupštine kao najvišeg zakonodavnog tijela. On definiše pravila za sazivanje sjednica, izbor predsjednika i potpredsjednika, rad odbora, procedure donošenja odluka, te prava i dužnosti poslanika.
Iako je više puta najavljivano, Crna Gora još nema zakon o Skupštini.
Prije dvije godine, u prethodnom sazivu Skupštine, formirana je radna grupa koja je radila na izradi zakona, ali nacrt nikad nije predstavljen.
Bonus video: