“VIJESTI” NE TREBA DA OBJAVE ODGOVOR BANKE STATISA

Sud: Vrijeđali su, a nijesu demantovali istraživanje CIN-a

“UCB je u tekstu pomenuta jedino u kontekstu transakcija Vei Seng Pue, koje su vršene i preko te banke”
154 pregleda 1 komentar(a)
Vladimir Otašević, Foto: Savo Prelević
Vladimir Otašević, Foto: Savo Prelević
Ažurirano: 04.04.2019. 20:07h

“Vijesti” ne treba da objave reagovanje Universal Capital banke (UCB) na tekst “Igre milionima i sumnjivim procjenama”, jer se samo jedan, ničim dokazani, pasus tog demanta odnosi na objavljeni tekst.

To je odluka sudije podgoričkog Osnovnog suda Rada Vlaovića, koji je odbio tužbeni zahtjev banke protiv izdavača “Vijesti”, kao neosnovan.

U obrazloženju odluke se navodi da je banka bila dužna da reagovanje potkrijepi dokazima, a ne uvredama na račun dnevnog lista i njegovih vlasnika.

“Osim što svoje navode u odgovoru, u dijelu koji se odnosi na objavljeni tekst ne argumentuje, tužilac se u ostalom i to većem dijelu odgovora, bavi ličnošću članova Centra za istraživačko novinarstvo, iznosi nepotkrijepljene informacije...na koji način iznosi lične procjene sa vrlo izraženom notom optužbe i uvrede na račun ovog dnevnog lista”, navodi se u obrazloženju odluke.

Sudija pojašnjava i da je svrha reagovanja da se u funkciji javnog dijaloga, poriču ili dopunjuju sporni objavljeni navodi i da treba da djeluje “snagom svoje uvjerljivosti, argumentovanosti, a ne snagom ogorčenja i ličnih komentara upravljenih protiv novinara”.

I postupak u kome banka traži skoro 300.000 eura odštete zbog tog teksta juče je završen, a presuda će biti donesena krajem maja. Sudija je ranije odvojio postupak za naknadu štete od procesa za objavu reagovanja.

Novinar Vladimir Otašević je juče objasnio da je sporni tekst dio serijala istraživačkih tekstova - “Dosije Vei Seng Pua”, koji govori o poslovnim vezama malezijskog milijardera, sa crnogorskim pasošem, koji je 2014. godine uhapšen u Las Vegasu zbog organizovanja lanca ilegalnog klađenja.

“Istraživanje je počelo kao lična inicijativa, nakon hapšenja, detaljnim čitanjem revizorskih izvještaja svih crnogorskih banaka, dostupnih na sajtu Centralne banke Crne Gore. UCB je u tekstu pomenuta jedino u kontekstu transakcija Pue, koje su vršene i preko te banke”, rekao je Otašević, koautor istraživačkog serijala. Dodao je da su svi podaci u tekstu dobijeni iz javno dostupnih dokumenata.

“Radi se o dokumentaciji pribavljenoj na osnovu Zakona o slobodnom pristupu informacijama iz Uprave za nekretnine, ali i Centralnog registra privrednih subjekata (CRPS)”, kazao je Otašević. Kako se na jučerašnjem ročištu nijesu pojavili punomoćnica banke Milena Vujisić, ali ni izvršni direktor banke Miloš Pavlović, a uredno su obaviješteni o suđenju, sudija je na zahtjev punomoćnice “Vijesti” Edite Mehović održao suđenje i povukao zahtjev za saslušanje Pavlovića. Sudija je odbio i zahtjev banke za vještačenjem finansijske struke, smatrajući da je predmet spreman za presuđenje. U tužbi piše da je u spornom tekstu iznijeto niz neistina i insinuacija u vezi sa bankom, čime im je značajno narušen ugled u javnosti.

Ističe se da reagovanje banke nije nikada objavljeno, čime je prekršen Ustav i Zakon o medijima, i nanijeta šteta banci i akcionarima u iznosu od 298.059 eura. U odgovoru na tužbu između ostalog je navedeno da se u reagovanju ne navodi nijedna činjenica kojom bi se mogla dovesti u sumnju istinitost objavljenih informacija.

Bivši klijenti tvrde na nisu zatvorili kredite zbog teksta

Novinari Centra za istraživačko novinarstvo Crne Gore (CIN-CG) pronašli su dva bivša klijenata sa sudskog spiska “Universal Capital” banke, koji su saopštili da nije tačno da su zatvorili kredite zbog teksta “Igre milionima i sumnjive procjene”, već drugih ličnih motiva.

“Tekst ’Igre milionima i sumnjive procjene’ je promakao mojoj čitalačkoj pažnji. Dakle, taj, sa moje strane nepročitani tekst ni na koji način nije uticao na moju odluku da prije isteka roka ugasim, odnosno likvidiram svoj kredit kod UCB. Korišćenje moga imena i dostavljanje dokumentacije koja se odnosi na moj kredit Osnovnom sudu u Podgorici od strane ove banke, smatram nekorektnim i postupkom kojim se zloupotrebljavaju prava učesnika u sudskom postupku”, saopštio je, između ostalog, jedan od bivših klijenata banke, čije ime je poznato redakciji.

Banka je ranije dostavila sudu spisak bivših klijenata koji su, kako tvrde, zbog spornog teksta prijevremeno zatvorili kredite, tražeći odštetu od “Vijesti” od blizu 300.000 eura.