PSIHOUNIVERZUM

Kako se izboriti sa kontrolorima

U nastavku vam predstavljamo 7 ključnih stvari za uspešno izlaženje na kraj sa agresivnim, zastrašujućim i kontrolišućim osobama
68 pregleda 0 komentar(a)
Život
Život
Ažurirano: 04.04.2019. 17:15h

Većina nas naiđe na agresivne, zastrašujuće ili kontrolišuće ličnosti u nekom trenutku svog života. Ove osobe se mogu naći kako u našoj ličnoj tako i u poslovnoj sferi života. Ovakve ljude prepoznajemo po nadmenosti, čestim sukobima, naređivanju, neprijateljskom raspoloženju i sklonosti ka omalovažavanju. Međutim, pronicljivim pristupom i inteligentnom komunikacijom, možete pretvoriti agresivnost u saradljivost i snishodljivost u poštovanje.

U nastavku vam predstavljamo 7 ključnih stvari za uspešno izlaženje na kraj sa agresivnim, zastrašujućim i kontrolišućim osobama. Imajte na umu da su ovo  uopštena pravila i da se možda neće svako odnositi na vašu konkretnu situaciju. Vi prosto koristite samo one koje funkcionišu, a ostale zanemarite.

1. Budite hladnokrvni

Jedna od najčešćih karakteristika agresivnih, zastrašujućih i kontrolišućih osoba je to što vole da vas namerno iznerviraju kako bi upravljale vama i držale vas pod kontrolom. Čineći to, ove osobe su u prednosti u odnosu na vas i mogu iskorišćavati vaše slabosti.

Prvo pravilo suprotstavljanja “teškoj” osobi je da ostanete hladni. Što manje reagujete na provokacije, bolje ćete moći da prosuđujete i da se nosite sa izazovom. Kada vas neko uznemiri ili izazove, pre nego što kažete ili uradite nešto zbog čega ćete kasnije zažaliti, duboko udahnite i polako izbrojite do deset. Vrlo često će se destiti da dok izbrojite do deset uspete da povratite smirenost i smislite bolje rešenje. Na taj način smanjujete problem umesto da ga povećate. Ukoliko ste i nakon brojanja do deset uznemireni, najbolje je da prošetate. A problemu se vratite nako što se smirite. Ako je neophodno iskoristite fraze kao što su “Vratiću se..” ili “Pusti me da razmislim o tome…” kako biste dobili na vremenu. Održavanjem samokontrole dobijate više snage za upravljanje situacijom.

2. Držite se na distanci

Nisu sve agresivne, zastrašujuće ili kontrolišuće osobe vredne pažnje. Vaše vreme je dragoceno, kao i vaša sreća i blagostanje. Ukoliko ništa od važnosti nije u pitanju, nemojte trošiti sebe pokušavajući da se izborite sa osobom kojoj je negativnost način života. Bilo da se nosite sa ljutitim vozačem, napornim rođakom ili nadmenim šefom, držite se na distanci i izbegavajte kontakt sve dok je to moguće. Postoje trenuci kada osećate kao da ste zaglavljeni sa veoma “teškom” osobom, a izlaz je samo misaona imenica. U ovakvim situacijama držite svoje opcije otovorenim. Posavetujte se sa bliskim prijateljima i kolegama o ostalim pravcima delovanja gde će vaša dobrobit biti prioritet. Nismo zaglavljeni sve dok ne zatvorimo oči za druge opcije. Zato držite svoje opcije otvorenim.

3. Ništa ne shvatajte lično

Svest o prirodi agresivnih, zastrašujućih i kontrolišućih osoba može nam pomoći da depersonalizujemo situaciju i postanemo proaktivni umesto reaktivni.

Jedan od efikasnih načina depersonalizacije je da stavite sebe na mesto druge osobe makar i na trenutak. Na primer, zamislite da ste osoba sa kojom se borite i završite rečenicu sa: “Sigurno nije lako…”

 “Moj prijatelj je tako agresivan. Sigurno nije lako doći iz sredine gde su svi bili primorani da se takmiče…”

 “Moj upravnik je zaista nepodnošljiv. Sigurno nije lako nositi se sa tako visokim očekivanjima nadređenih…”

 “Moj partner je veoma sklon kontrolisanju. Sigurno nije lako odrastati u porodici gde vam je rečeno kako da mislite i ponašate se…”

Zasigurno je da empatične izjave ne opravdavaju neprihvatljivo ponašanje. Njihov cilj je da podsetite sebe da se ljudi ponašaju kako se ponašaju zbog svoji spostvenih problema. Sve dok smo razumni i pažljivi, “teška” ponšanja drugih reći će nam mnogo toga o njima nego što oni kažu o nama. Smanjujući personalizaciju, bićemo manje reaktivni i usmerićemo svoju energiju na rešavanje problema.

4. Upoznajte svoja osnovna ljudska prava

Najvažnije što je potrebno imati na umu kada se nosite sa nezgodnim osobama jesu vaša prava i prepoznavanje istih kada su prekršena. Sve dok ne povređujete druge, imate pravo da se borite za sebe i svoja prava. S druge strane, ako povređujete druge možete izgubiti ta prava.

1. Pravo da vas poštuju. 2. Pravo na izražavanje spostvenih osećanja, mišljenja i želja. 3. Pravo da postavljate svoje prioritete. 4. Pravo da kažete “ne” bez osećaja krivice. 5. Pravo da dobijete ono što ste platili. 6. Pravo da imate mišljenje koje se razlikuje od ostalih. 7. Pravo da brinete i zaštitite sebe od fizičkih, mentalnih ili emocionalnih pretnji. 8. Pravo da kreirate svoj zdrav i srećan život. Ova osnovna ljudska prava predstavljaju vaše granice.

Naravno, naše društvo je puno ljudi koji ne poštuju ova prava. Agresivne, zastrašujuće i kontrolišuće osobe, pogotovu, žele da vas liše vaših prava kako bi mogle da vas kontrolišu i iskorišćavaju. Međutim, vi imate moć i moralni autoritet da odlučite da ste vi, a ne napadač, glavni u vašem životu. Obratite pažnju na ova prava i dozovlite im vas održe pravdnim i jakim.

5. Stavite akcenat na njih i povratite svoju snagu

Zajednički obrazac agresivnim, zastrašujućim i kontrolišućim osobama je taj što vole da svu pažnju umere na vas i učine da vam bude neprijatno. Tipično, brzi su u isticanju da nešto nije u redu sa vama ili načinom na koji nešto radite. Pažnja je stalno na onome što je pogrešno umesto na tome kako rešiti problem.

Ovakav način komunikacije često ima nameru da potčini i manipuliše više nego da se stvarno pobrine za problem. Ako reagujete odbrambeno upadate u zamku da svi pogledi budu okrenuti ka vama, pružajući agresoru više moći dok ona ili on prolaze nekažnjeno. Jednostavan i snažan način da promenite ovu dinamiku jeste vraćanje lopte nazad “teškoj” osobi, a najlakše ćete to uraditi postavavljanjem pitanja. Na primer:

Agresor: “Vaš predlog nije čak ni blizu onome što je meni potrebno.” Odgovor: “Da li ste dali jasno upustvo o onome što želite da uradim?” Agresor: “Vi ste glupi!” Odgovor: “Ako se ophodite prema meni sa nepoštovanjem, neću više razgovarati sa vama. Da li je to ono što želite?”

Neka vaša pitanja budu konstruktivna i istraživačka. Vraćajući loptu drugoj osobi neutralisaćete preterani uticaj koji on ili ona imaju na vas. Druga tehnika koju možete korisiti da prekinete negativnu komunikaciju je menjanje teme. Samo recite “Inače…” i započnite novu temu. Kada to uradite, preuzeli ste kontrolu nad razgovorom i postavljate mnogo konstruktivniji ton.

6. U blagim situacijama koristite humor Humor je snažno komunikaciono oružje. Pre mnogo godina, poznavao sam kolegu koji je bio prilično uštogljen i zastrašujuć. Jednog dana koleginica mu se obratila sa: “Ćao, kako si?” Pošto je egoistični kolega u potpunosti ignorisao njen pozdrav, koleginica nije odreagovala uvređeno. Naprotiv ona se dobroćudno nasmešila i našalila: “Toliko dobro, m?” Ovim je probila led i njih dvoje su započeli prijateljski razgovor. Genijalno. Kada se prikladno koristi, humor može izvući istinu, razoružati “teško” ponašanje i pokazati da ste vrlo pribrani. U mojoj knjizi “Kako da uspešno komunicirate i izborite se sa teškim osobama” objašnjena je psihologija humora u rešavanju konflikta i ponuđeno je mnogo načina na koje možete koristiti humor da smanjite ili eleminišete teško ponašanje.

7. U ozbiljnim situacijama istaknite prioritete

Kada su agresivne, zastrašujuće i kontrolišuće osobe uporne u narušavanju vaših granica i ne prihvataju “ne” kao odogovor - postavite prioritete.

Sposobnost da prepoznate i utvrdite šta je od značaja jedna je od najvažnijih sposobnosti koje možete iskoristiti da zaustavite “tešku” osobu. Uspešno postavljeni prioriteti stopiraju tešku osobu i primoravaju je da se prebaci sa agresivnosti na poštovanje. U mojoj gore pomenutoj knjizi predstavljeno je sedam različitih tipova moći koje možete iskoristit da dođete do pozitivne promene.

Da zaključimo, znanje kako da se izborimo sa agresivnim, zastrašujućim i kontrolišućim osobama zahteva ovaldavanje veštinom komunikacije. Kako budete primenjivali ove veštine, osetićete manje tuge, više poverenja, razvijaćete bolje odnose i veću hrabrost u komunikaciji. Na dobrom ste putu ka  uspehu!

Autor: Ni Preston

Izvor: Psychology Today

Prevod i adaptacija za psihoverzum.com

Katarina Mladenović