CAR RADOVAN ZOVE NA MALO OPREZA

Pešić opet presudio protiv "Vijesti" po tužbi Ane Đukanović

Sudija Miodrag Pešić konstatuje da su moralni standardi u patrijarhalnim, pretežno tradicionalnim zajednicama, specifične prirode i to potkrepljuje citatom iz knjige “Blago cara Radovana"
431 pregleda 26 komentar(a)
Miodrag Pešić, Ana Đukanović, Foto: Arhiva Vijesti
Miodrag Pešić, Ana Đukanović, Foto: Arhiva Vijesti
Ažurirano: 04.04.2019. 17:03h

Sudija Miodrag Pešić ponovo je naložio “Vijestima” da plate Ani Đukanović (Kolarević) 5.000 eura odštete zbog navodnih dušvenih bolova koje su joj izazvali tekstovi o korupciji u aferi “Telekom”.

Istovjetnu presudu vijeće Višeg suda ranije je ukinulo, objašnjavajući indirektno da su novinari imali pravo da vjeruju da je upravo ona  osoba koja se pominje u tužbi Američke komisije za hartije od vrijednosti zbog podmićivanja tokom privatizacije Telekoma.

Pešić u novoj prvostepenoj presudi piše da je saglasan sa tim stavom, da i on smatra da je Ana Đukanović “sestra najvišeg Vladinog zvaničnika”, ali da su “Vijesti” te informacije mogle malo bolje i sa više opreza plasirati?!

U obrazloženju odluke, sudija konstatuje da je objavljivanje tekstova o eventualnoj korupciji u Telekomu bilo od javnog interesa i da je pisanje nezavisnog dnevnika dovelo čak do  formiranja skupštinskog anketnog odbora koji se bavio tim slučajem, kao i da je Specijalno tužilaštvo saopštilo da provjerava navode iz tekstova...

On, međutim, onda navodi da Evropska konvencija o ljudskim pravima “ne garantuje neograničenu slobodu izražavanja”...

Vijesti su, prema njegovom sudu, pogriješile kada su sliku Ane Đukanović objavili na naslovnoj strani pored naslova “I sestra najvišeg zvaničnika Vlade primila mito”.

Sudija objašnjava da novinari tada nijesu obratili dovoljnu pažnju na težinu objavljene informacije i na njenu istinitost.

“Naročito ako se ima u vidu činjenica da se u tužbi, koju je pred američkim sudom podnijela Američka komisija za hartije od vrijednosti,  radi utvrđivanja činjenice da li je prilikom kupovine Telekoma bilo korupcije, nigdje i ne pominje ime tužilje”.

“Vijesti” u tom tekstu citiraju američka dokumenta u kojima doslovce piše  da je petogodišnja istraga američkog Ministarstva pravde i Komisije za hartije od vrijednosti, pokazala da je Mađar telekom podmitio najmanje dva Vladina predstavnika, među kojima i “sestru najvišeg funkcionera Vlade, koja se bavi advokaturom”.

Taj naslov, tumači Pešić, uz fotografiju Đukanović, ne ostavlja sumnju čitacioma da je baš ona uzela mito, jer je “sestra najvišeg zvaničnika Vlade”.

On obrazlaže da se tek čitanjem teksta saznaje da se radi o tužbi koju je tek trebalo dokazivati, a da sestra Mila Đukanovića nije ni stranka u tom postupku.

Namjera “Vijesti”, prema njegovim riječima, dakle nije bila da piše i javnost upoznaje sa pričom o eventualnoj korupciji u Telekomu, već da uvrijedi Anu Đukanović i unizi njeno dostojanstvo.

“Vijesti su svjesno tužilju označile kao lice koje je primilo mito”, konstatuje sudija.

Osim što je povrijeđen ugled Đukanovićeve, Pešić tvrdi da su “Vijesti” time povrijedile i njenu čast.

Došlo je, kaže, do povrede načela proporcionalnosti između slobode izražavanja novinara i zaštite privatnosti tužilje.

Sudija konstatuje da su moralni standardi u patrijarhalnim, pretežno tradicionalnim zajednicama - kakva je nesumnjivo Crna Gora, specifične prirode.

“O čemu je Jovan Dučić, u dijelu 'Blago cara Radovana' napisao da  - 'Čovjeka više uvrijede loše stvari koje se za njega kažu, nego neko zlo koje mu se čini'.

On na kraju kaže da su novinari imali pravo da vjeruju da je “sestra najvišeg zvaničnika Vlade” upravo Đukanovićeva, ali  da je sporan način na koji su plasirani ti tekstovi.

“Upravo zato što se radi o tužbi čiji navodi tek treba da se dokazuju, 'Vijesti' su trebale odabrati oprezniji pristup”.

Dva svijeta

U ukidnom rješenju prve Pešićeve presude, Viši sud navodi  da prvostepeni  nije utvrdio da li su novinari “Vijesti” imali legitimni razlog da vjeruju da se radi upravo o Đukanovićevoj, bez obzira što se u tužbi Američke komisije ne pominje njeno ime.

“U tužbi Američke komisije,  pominje se sestra najvišeg zvaničnika Vlade, koja je advokat, pa je prvostepeni sud bio dužan obrazložiti da li takvi navodi tužbe ukazuju upravo na tužilju, pogotovo što nije sporno da je ona zaista advokat i sestra premijera Mila Đukanovića, odnosno da li takvi navodi tužbe mogu ukazivati i na neku drugu osobu u Crnoj Gori”, navodi se u odluci drugostepenog suda.

Dodali su da je iz članka jasno da se radi o navodima tužbe američke Komisije, koje tek treba dokazati, a da se, iz podnaslova vidi da su “Vijesti” kontaktirale Đukanovićevu, koja je negirala navode te tužbe, “pa je čitalac svakako mogao sumnjati u istinitost pomenutog naslova”.

“Nejasno je zaključivanje prvostepenog suda da tuženi nije postupao savjesno i u dobroj vjeri, kraj činjenice da su kontaktirali tužilju, prenijeli odmah njene navode u istom broju na naslovnoj strani...”, napisale su  sudije Višeg suda.

Sudija Pešić je, prije skoro dvije godine, odlučio da su "Vijesti" povrijedile čast i ugled premijerove sestre tekstom "I sestra najvišeg zvaničnika Vlade primila mito", u kome su "Vijesti" prenijele informaciju o tužbi koju je pred američkim sudom pokrenula tamošnja Komisija za hartije od vrijednosti.

U tužbi piše da je "Mađar telekom", pri kupovini Telekoma Crne Gore, podmitio više crnogorskih zvaničnika sa najmanje 7,35 miliona eura, kao i "advokaticu, sestru  najvišeg Vladinog funkcionera”.

Ana Đukanović, odvojenim tužbama, tužila jeizdavače "Vijesti", “Dana” i “Monitora”, zbog serije tekstova u kojima se povezuje s aferom "Telekom" i tražila odštetu od po 100.000 eura. 

Vijeće bjelopoljskog Višeg suda,  preinačilo je oslobađajuću presudu “Monitoru” sudije Osnovnog suda u Podgorici Veljka Radovanovića i obavezalo nedjeljnik da advokatici isplati 5.000 eura odštete zbog tih tekstova.

Sutkinja Osnovnog suda Mirjana Popović odbila je tužbu Đukanovićeve protiv lista "Dan". 

Dugoočekivana dokumentacija iz Vašingtona, koja je vezana za privatizaciju crnogorskog “Telekoma”, stigla je krajem aprila do specijalne tužiteljke Đurđine Ivanović.

Istraga o aferi “Telekom” u Crnoj Gori pokrenuta je nakon što su američke finansijske vlasti krajem 2011. podnijele tužbu u kojoj tvrde  da imaju dokaze da je tokom privatizacije crnogorskog Telekoma 2005. godine, bilo korupcije.

To je u nekoliko navrata potencirala i bivša američka ambasadorka u Podgorici Su Kej Braun,  tražeći da se istraga sprovede i u Crnoj Gori.

Američka Komisija za hartije od vrijednosti odustala je od dokazivanja činjeničnih tvrdnji o korupciji u Crnoj Gori zbog “racionalizacije” postupka pred sudom u Njujorku, koji je nastavljen u vezi sa navodnom korupcijom prilikom privatizacije Makedonskog telekoma.

Paralelni sistem...

“Bivši funkcioner DPS-a - sudija Pešić, jednostavno ne može da sudi nego ovako, nijesam uopšte iznenađen. Kako da presudi protiv sestre najvišeg zvaničnika Vlade, koji je pritom i šef njegove partije? Nijesu pomogla ni jasne instrukcije troje sudija Višeg suda, koje su mu ukinule prethodnu, istovjetnu, presudu, upozoravajući ga na pogrešno tumečenje Evropske konvencije i prakse suda u Strazburu.

Posebno je smiješno sudijino obrazloženje da su "Vijesti" objavile "neistinit sadržaj", a da u postupku uopšte nije utvrđivao da li je bilo šta što smo objavili o "sestri" istinito ili neistinito. Još nije niko to utvrdio, time se bave američke vlasti, a i naše se tobože time bave, ali u demokratskom društvu mediji su dužni da pišu i o sumnjama u korupciju, a to su u svim "spornim" tekstovima "Vijesti" profesionalno radile. Ništa više i ništa manje.

Dok god postoji paralelni sistem vlasti u kome su najviši zvaničnik Vlade, mafija i tajkuni i članovi njihovih porodica jednakiji pred zakonom od ostalih, a zakon i poziv služi kao batina za one koji ne žele da sagnu glavu, džabe nam milijarde eura strane pomoći za poništavanje "viševjekovnog ekonomskog zaostajanja" da bi dostigli vladavinu prava normalnih zemalja. Džabe to premijer ponavlja kao papagaj, niko u to ne vjeruje, a sudije i drugi službenici sistema poput Pešića svakog dana  dokazuju da je tako”, piše u izjavi glavnog i odgovornog urednika “Vijesti” Mihaila Jovovića.