“VIJESTI” NE MORAJU DA PLATE ANI ĐUKANOVIĆ 5.000 EURA

Samo sudija Pešić nije prepoznao sestru

Viši sud u Podgorici ukinuo je presudu kojom je “Vijestima” naloženo da plate 5.000 eura odštete advokatici Ani Đukanović, zbog tekstova o navodnoj korupciji u “Telekomu”
476 pregleda 26 komentar(a)
Ažurirano: 04.04.2019. 16:43h

Viši sud u Podgorici ukinuo je presudu  kojom je “Vijestima” naloženo da  plate 5.000 eura odštete advokatici Ani Đukanović, doskora Kolarević, zbog tekstova o navodnoj korupciji u “Telekomu”. 

Vijeće sudija Magdalene Zečević, Dejana Dragovića i Sonje Cvetićanin Ognjenović vratili su predmet sudiji  Miodragu Pešiću na ponovno odlučivanje, smatrajući da je prvostepena presuda nejasna, a činjenično stanje nepotpuno i pogrešno utvrđeno. 

Viši sud, u obrazloženju odluke, navodi  da prvostepeni sud nije utvrdio da li su novinari “Vijesti” imali legitimni razlog da vjeruju da se radi upravo o Đukanovićevoj, bez obzira što se u tužbi Američke komisije ne pominje njeno ime.

“U tužbi Američke komisije, pod tačkom 55, pominje se sestra najvišeg zvaničnika Vlade, koja je advokat, pa je prvostepeni sud bio dužan obrazložiti da li takvi navodi tužbe ukazuju upravo na tužilju, pogotovo što nije sporno da je ona zaista advokat i sestra premijera Mila Đukanovića, odnosno da li takvi navodi tužbe mogu ukazivati i na neku drugu osobu u Crnoj Gori”, navodi se u odluci drugostepenog suda.

Dodaje se da je, iz spornog članka, jasno da se radi o navodima tužbe američke Komisije, koje tek treba dokazati, a da se, iz podnaslova  vidi da su “Vijesti” kontaktirale Đukanovićevu, koja je negirala navode te tužbe, “pa je čitalac svakako mogao sumnjati u istinitost pomenutog naslova”.

“Nejasno je zaključivanje prvostepenog suda da tuženi nije postupao savjesno i u dobroj vjeri, kraj činjenice da su kontaktirali tužilju, prenijeli odmah njene navode u istom broju na naslovnoj strani, da su kontaktirali i tadašnjeg predsjednika odbora direktora Telekoma Crne Gore Olega Obradovića i dugogodišnjeg direktora Moneta Miodraga Ivanovića, čije su izjave prenijete na istoj naslovnoj strani, odmah ispod navoda tužilje, da su u članku zaista prenijeli navode tužbe Američke komisije za hartije od vrijednosti, te da su u narednom broju prenijele i demanti tužilje”, zaključuju sudije Višeg suda. Sudija Pešić je, prije skoro dvije godine, odlučio da su "Vijesti" povrijedile čast i ugled premijerove sestre tekstom "I sestra najvišeg zvaničnika Vlade primila mito", u kome su "Vijesti" prenijele informaciju o tužbi koju je pred američkim sudom pokrenula tamošnja Komisija za hartije od vrijednosti.

U tužbi  piše da je "Mađar telekom", pri kupovini Telekoma Crne Gore, podmitio više crnogorskih zvaničnika sa najmanje 7,35 miliona eura, kao i "advokaticu, sestru  najvišeg Vladinog funkcionera”. Iako se ime advokatice ne pominje u tužbi američke Komisije protiv trojice bivših menadžera Mađar Telekoma, iz sudskih dokumenata u koje su “Vijesti” imale uvid, vidi se da su američke vlasti optužile Anu Đukanović da je navodno uzela dio ili sav iznos od 580.000 eura mita za račun svog brata, tadašnjeg i sadašnjeg premijera Mila Đukanovića. Oboje su više puta negirali da su to uradili.

Sudiji Pešiću je, kao i advokatici u tužbi, bila sporna fotografija, koja uz naslov u "Vijestima", kako je zaključio sudija, ne ostavlja sumnju da je advokatica korumpirana. 

Đukanović je, odvojenim tužbama, tužila izdavače "Vijesti", “Dana” i “Monitora”, zbog serije tekstova u kojima se povezuje s aferom "Telekom" i tražila odštetu od po 100.000 eura. 

Vijeće bjelopoljskog Višeg suda, u martu ove godine, preinačilo je oslobađajuću presudu Monitoru sudije Osnovnog suda u Podgorici Veljka Radovanovića, i obavezalo nedjeljnik da advokatici isplati 5.000 eura odštete zbog tekstova o navodnoj korupciji u “Telekomu”.

Sutkinja Osnovnog suda Mirjana Popović odbila je tužbu Đukanovićeve protiv lista "Dan". Odluka po žalbi se još čeka. 

Suprotno sudijama Popović i Radovanović, postupio je njihov kolega Pešić koji je presudio, kao i Viši sud u slučaju “Monitora”, da “Vijesti” treba da plate advokatici 5.000 eura kao naknadu štete.

Dugoočekivana dokumentacija iz Vašingtona, koja je vezana za privatizaciju crnogorskog “Telekoma”, stigla je krajem aprila do specijalne tužiteljke Đurđine Ivanović.

Istraga o aferi “Telekom” u Crnoj Gori pokrenuta je nakon što su američke finansijske vlasti krajem 2011. podnijele tužbu u kojoj tvrde  da imaju dokaze da je tokom privatizacije crnogorskog Telekoma 2005. godine, bilo korupcije.

To je u nekoliko navrata potencirala i bivša američka ambasadorka u Podgorici Su Kej Braun,  tražeći da se istraga sprovede i u Crnoj Gori.

Američka Komisija za hartije od vrijednosti odustala je od dokazivanja činjeničnih tvrdnji o korupciji u Crnoj Gori zbog “racionalizacije” postupka pred sudom u Njujorku, koji je nastavljen u vezi sa navodnom korupcijom prilikom privatizacije Makedonskog telekoma.

Pešićeva presuda suprotna i standardima Evropskog suda

Sudije Višeg suda  zaključile su i da sudija Pešić nije primijenio praksu i standarde Evropskog suda za ljudska prava, odnosno da nije uvažio načelo da javne ličnosti moraju da trpe viši stepen kritike, ispolje viši stepen tolerancije, kao i da su kod pitanja od javnog interesa dozvoljena i pretjerivanja.

“Takođe, prema praksi i standardima Evropskog suda za ljudska prava ne zahtijeva se apsolutno dokazivanje istinitosti svih objavljenih informacija, već se utvrđuje osnovani razlog da se povjeruje u istinitost objavljene informacije”, piše u presudi Višeg suda.

Jovović: Jedino ispravno, da se država ne blamira u Strazburu

Glavni i odgovorni urednik “Vijesti” Mihailo Jovović kazao je da pozdravlja odluku  sudija podgoričkog Višeg suda.

“Ta odluka, poput prvostepenih presuda 'Danu' i 'Monitoru', budi nadu u svjetliju budućnost crnogorskog pravosuđa, u kome izgleda nije sve pod kontrolom paralelnog sistema koji, mimo zvaničnih institucija, vlada Crnom Gorom”, kazao je Jovović. 

On je dodao da je duboko  uvjeren da je oslobađajuća presuda za ta tri medija jedina ispravna, “jer čuva državu od dodatnog blama pred sudom u Strazburu”.

“Koji će,  ako do toga dođe, sigurno presuditi u korist slobode izražavanja. 

Ova odluka sudija - koje su u potpunosti uvažile žalbu naših advokata iz kancelarije Vujačić, i  formalno obesmišljava  medijske pokušaje da se na eventualno učešće sestre i brata u aferi Telekom zaboravi, a mediji koji na to ne pristaju opet optuže za antidržavno djelovanje i lažno izvještavanje”, kazao je urednik “Vijesti”. 

Jovović je dodao da ne sumnja “da će bivši funkcioner DPS-a, sudija Pešić, ako bude ponovo sudio, opet presuditi u korist advokatice Đukanović”.

“Uprkos dokazima i zdravom razumu, pa opreza radi treba sačekati pravosnažnu presudu. Paralelni sistem je žilav, pa se uglavnom  desi da 'što propuste na mostu, naplate na ćupriji', kao u slučaju kolega iz Monitora”, rekao je Jovović.

Galerija