RIJEČ LJEKARA

Ishrana: Zdrave kombinacije za ručak

Prve mi na pamet padaju mahunarke koje su prava riznica skladno iskombinovanih proteina, ugljenih hidrata, minerala i vitamina.
270 pregleda 0 komentar(a)
Ažurirano: 27.03.2019. 16:49h

Nastavljamo sa rješavanjem slagalice po imenu “ručak”. Došli smo do takozvanog glavnog jela. Kažem takozvanog, jer su i salata i supa jednako glavni kao i glavno jelo. Da li vas u osmišljavanju ručka vodi samo afinitet prema nekoj vrsti hrane ili razmišljate kako da iskombinujete namirnice?

Da li mislite da treba da vodite računa o tome kako se hrana kombinuje? Tačan odgovor na ovo pitanje je - da!

Da bismo iskoristili sve blagodeti hrane, da bismo mi uzimali energiju od hrane, umjesto da nas varenje hrane učini umornim – razlog je zašto treba da povedemo računa šta sa čim jedemo i kada to jedemo.

Od čega ćemo da počnemo? Čini mi se da je najosjetljivija tema meso. Često čujem komentar da je u nekoj kući nezamisliv obrok bez mesa. Ako je bez mesa, onda je – kakav? Nije kompletan?

Ne slažem se! to su ubjeđenja i predrasude. Toliko je druge hrane na ovom svijetu.

Meso je, kažu knjige, dovoljno jesti dva do tri puta nedjeljno.

Nedavno mi je konobar u restoranu, kada sam ga pitala šta ima od jela bez mesa, rekao da ima sendvič sa tunjevinom, uz obrazloženje da tunjevina nije meso. Riba je meso koje toplo preporučujem.

Pored ribe, u obzir dolaze piletina, ćuretina. Od crvenog mesa – junetina.

Ostale vrste neka vam budu izuzetak, a ne pravilo. Kako ga spremiti? Dinstano, kuvano, grilovano, u foliji, sa malo dodate masnoće, a ako može i bez – još bolje.

Sa čim se kombinuje? Svjetlo-crveno za krompir, rižu, tjesteninu i mahunarke (pasulj, grašak, boranija, naut, bob). Da li naslućujem negodovanje i nevjericu? Pitate se je li to moguće? Vjerujte mi da je vrlo moguće i vrlo ukusno!

Tikvica, patlidžan, paprika, mrkva, kupus, brokoli, karfiol, luk – spisak je dugačak i nije konačan. Ovo povrće se dinsta, sprema na pari, griluje, bari (po želji) i odlično je društvo vašem parčetu mesa.

Da bi bilo očiglednije, količina mesa koja nam je potrebna je otprilike veličine našeg dlana (u gramima, to je 100 – 200 g, ali ko bi stalno vagao?).

Nije neophodno da se jede meso svaki dan. U stvari nije ni preporučljivo. Budite sigurni da vam se ništa loše neće desiti ako ovo usvojite, naprotiv. Šta bi još moglo da se jede, pitate se vi? Dosta toga, zaista. Prve mi na pamet padaju mahunarke koje su prava riznica skladno iskombinovanih proteina, ugljenih hidrata, minerala i vitamina.

One su toliko značajne da namjeravam da im posvetim više redova u narednom tekstu.

U Nikšiću je ovih dana glavni modni detalj bicikl. Pet zvjezdica za potez.