Unošenje ugljenih hidrata na kraju obroka može biti zdravije

NIvo insulina koje su bile potrebne za držanje pod kontrolom šećera u krvi ispitanika bile su 25 posto niže kada su se držali režima obroka u kojem su unosili ugljene hidrate posljednje
54 pregleda 0 komentar(a)
ugljeni hidrati, Foto: Shutterstock
ugljeni hidrati, Foto: Shutterstock
Ažurirano: 03.10.2017. 17:14h

Konzumacija hljeba ili drugih namirnica koja sadrži ugljene hidrate na kraju obroka mogla bi pomoći osobama koje boluju od šećerne bolesti u regulaciji nivoa šećera u krvi, pokazuje novo istraživanje.

Osobe s dijabetesom tipa 2 koje prvo pojedu namirnice koje su izvor bjelančevina i povrće, a tek potom hljeb ili neki drugi izvor ugljenih hidrata poput soka od narandže imaju značajno niže povećanje šećera u krvi nakon obroka u poređenju sa situacijom kada prvo pojedu namirnice koje su izvor ugljenih hidrata, kažu doktori Alpana Šukla i Luis Aron iz Sveobuhvatnog centra za kontrolu težine na Weill Cornell Medicine u Njujorku.

"Smanjenje je upoređeno sa učinkom kojeg vidimo kod nekih ljekova koje koristimo u liječenju dijabetesa", kaže Šukla. “Konzumiranje ugljenih hidrata na kraju obroka može biti jednostavna strategija regulisanja nivoa glukoze u krvi nakon obroka”.

Držanje šećera u krvi pod kontrolom ključno je za osobe s dijabetesom tipa 2 dijelom zbog toga što pomaže u zaštiti od ozbiljnih komplikacija uključujući bolesti srca, gubitak vida i oštećenja živaca, kaže Šukla.

Uobičajeno se osobama s dijabetesom savetuje da smanje unos ugljenih hidrata i prednost daju kompleksnim ugljenim hidratima umjesto jednostavnih šećera.

Kako bi testirali mala istraživanja koja su pokazala da unošenje bjelančevina prije ugljenih hidrata rezultira manjim skokom šećera u krvi naučnici su grupi od 16 muškaraca i žena koji pate od dijabetesa tipa 2 servirali isti obrok tri puta u razmaku od nedelju dana s tim da su svaki put promjenili redosljed konzumiranja namirnica.

Ispitanici su u prvom obroku prvo pojeli hljeb i sok od narandže, zatim se odmorili 10 minuta, pa dovršili obrok piletinom i salatom. U drugom obroku unosili su namirnice obrnutim redosljedom a u trećem su konzumirali sve namirnice istovremeno, odnosno piletinu, povrće i hljeb kao sendvič, uz sok od narandže. Svaki put ispitanici su unijeli istu količinu kalorija i ugljenih hidrata.

Nakon obroka u kojem su unosili ugljene hidrate poslednje, nivo šećera u krvi bio je upola manja od nivoa šećera koji je izmjeren nakon obroka u kojem su prvo konzumirali ugljene hidrate. Kad su unosili sve namirnice istovremeno, nivo šećera bio je 40 posto manji u poređenju sa obrokom u kojem su unosili ugljene hidrate prve.

Obrok u kojem su se poslednji unosili ugljeni hidrati bio je povezan s nižim lučenjem insulina i višim nivoom glukagona sličnog peptida-1 (GLP-1), hormona koji pomaže u regulisanju glukoze i osjećaja sitosti.

NIvo insulina koje su bile potrebne za držanje pod kontrolom šećera u krvi ispitanika bile su 25 posto niže kada su se držali režima obroka u kojem su unosili ugljene hidrate posljednje.

“Svi znamo da je dobro unositi manje ugljenih hidrata radi kontrole šećera u krvi, no ponekad je teško sprovoditi te preporuke”, kaže Šukla i dodaje da rezultati ovog istraživanja nude ljudima jednostavnu strategiju spriječavanja skoka šećera u krvi kada unose ugljene hidrate.

“U stvarnom svijetu kada ljudi jedu ugljene hidrate na kraju obroka, nakon što su pojeli povrće i namirnice koje su izvor bjelančevina, unijeće ih i nešto manje”, kaže naučnica.

Potreba za nižim nivoom insulina i povećanje GLP-1 koje su uočili naučnici sugeriše da unošenje ugljenih hidrata na kraju obroka može biti od pomoći u smanjenju tjelesne težine, kaže Šukla, iako su za potvrdu tih teza potrebna dodatna istraživanja, prenosi N1.