Generacija 5: Nismo se obazirali na kritike

"Uvijek smo snimala i radili kad smo imali šta da kažemo ili sviramo. Nijesmo snimili dovoljno albuma, koliko smo mogli, ali energija i prisustvno na sceni sada je na jako visokom nivou" - smatra Dragoljub Ilić, osnivač benda.
374 pregleda 0 komentar(a)
Ažurirano: 03.09.2012. 15:20h

Jedna od najpopularnijih jugoslovenskih grupa osamdesetih Generacija 5 nedavno je nastupila u Nikšiću u okviru manifestacije Sport fest. Sastav osnovan davne 1977, iza sebe ima šest izdanja, od kojih je posljednje "Između nas" objavljeno prije više od dvije godine

Tokom više od 35 godina koliko postoji na sceni Generacija 5 je promijenila dosta pjevača, a sa njom je nedavno u Nikšiću nastupio nekadašnji vokal grupe Smak, Dejan Najdanović Najda.

- Da bi neko bio pjevač nije dovoljno da ima dobar raspon i interesantnu boju glasa. Ono što je za grupu važno je da pjevač posjeduje ljudske kvalitete kako bi bio punopravni član. Takođe, mora biti i profesionalan. Najda se jako dobro uklopio i respektujemo njegovu solističku karijeru u koju se ne petljamo, ali već duže godina nastupa sa Generacijom 5 i on je sad standardni član – priča za Vijesti Dragoljub Ilić, osnivač Generacije 5.

On otkriva da su članovi grupe svojevremeno dogovarali sa jednom televizijskom produkcijom da naprave šou "Nađite pjevača Generacije 5".

- Na kraju smo od toga odustali. Jedno vrijeme je čak naš pjevač i bio Dragan Panjak koji je bio pobjednik “3 K dura”, ali ova kombinacija funkcioniše dobro - dodaje Ilić.

Pjevači su čudna sorta

U jednom intervjuu istakao je da je bend opstao sve ove godine, jer su on Krle i Cajger vremenom postali i dobri prijatelji. Na pitanje da li to znači da se nijesu uspjeli “sprijateljiti” ni sa jednim od pjevača, odgovara:

- Razgovarajući sa kolegama iz drugih grupa došli smo do zaključka da su čudna sorta. Kad se pjevač pojavi na bini i stane dva metra ispred publike, a iza njega su ostali članovi to mijenja njegovu filozofiju. Tad već nijesu bitni hitovi grupe, ni ostale pjesme, već on u svojoj glavi pomisli da je kompletna publika došla samo njega da čuje. Sve ostalo pada u drugi plan. Respektujem njihov glas kao najsavršeniji instrument koji je mnogo teže održavati, nego klavijature ili gitare, ali pjevači često prisvajaju i ono što im ne pripada. Zato mi insistiramo na timskom radu i da svi članovi podjednako uvažavaju jedni druge - objašnjava Ilić.

Za 35 godina koliko postoji grupa, ne može se pohvaliti velikim brojem objavljenih albuma, a pauze u radu su trajale i po desetak godina. O tome kako mu iz ove perspektive izgleda biografija Generacije 5, Ilić kaže:

- Grupa Generacija 5 možda zbog tih nesrećnih situacija bez vokalnog soliste nije postigla sve što je mogla. Kad imate pjevača, onda imate i identitet, jer je on najeksponiraniji član. Poslije Đorđa Davida situacija koja je nastala prijetila je da se bend ugasi. Ne kreativno, već medijski. On se dosta eksponirao ispred grupe, što smo mu mi dozvolili. Inače, grupa Generacija 5 uvijek je snimala i radila kad je imala šta da kaže ili svira. Nijesmo snimili dovoljno albuma, koliko smo mogli, ali energija i prisustvno na sceni sada je na jako visokom nivou - smatra on.

Nijesu se obazirali na kritiku

Na početku karijere članovi Generacije 5 bili su cijenjeni od strane kolega kao odlični instrumentalisti, dok su ih optuživali da imaju "slabe tekstove".

- Kad je čovjek mlad ne prihvata te opaske i ne obazire se na njih. Mi smo grupa kvalitetnih muzičara, radili smo i za druge u studiju. U početku karijere smo sarađivali sa Marinom Tucaković i Borom Đorđević. Dok su oni pisali tekstove za nas to je imalo kvalitet. Poslije toga smo imali dosta problema sa tekstovima, ali smo shvatili da se na ovim našim prostorima mnogo više sluša tekst nego muzika. Čini mi se da su zato narodnjaci i isplivali na površinu jer su tekstovi njihovi govorili o životu, kafani, svemu što nas okružuje, dok smo mi pjevali o ljubavi. Možda se mi nijesmo dovoljno obazirali na socijalne teme, tako da prihvatam opasku da su tekstovi mogli biti bolji. Međutim, smatram da smo to ipak nadoknađivali našom muzikom. Što se tiče kritičara, svaki voli da kritikuje iako i nema posebnog razloga za to. Glas kritike nijesmo mnogo slušali i nije nas mnogo pogađali - priznaje on.

Marina Tucaković sa kojom su sarađivali samo na prvom albumu, jednom prilikom istakla je da je tekst za pjesmu "Ti samo budi dovoljno daleko" najbolji koji je ikad napisala.

- Drago mi je to što kaže, jer je taj tekst povukao i mene da se kompozicija uobliči kako treba i da to postane najprestižnija balada na ovim prostorima. Naša saradnja samo je trajala za jedan album, ona je otišla u druge vode, mi na svoju stranu, ali eto ta pjesma je plod dobre saradnje čim je i danas rado slušana - priča Ilić.

Nema protekcije

Dragoljub Ilić je dugogodišnji muzički urednik, najprije u Televiziji Beograd, pa u RTS-u. Trenutno obavlja funkciju muzičkog urednika produkcije PGP RTS-a.

- Znamo svi da je diskografija u krizi, ali pokušavam da svojim iskustvom pomognem kolegama, pa i mlađima, da dođu do svojih prvih albuma. Znam koliko to može da bude motivacija za dalje rezultate - ističe Ilić i dodaje da iako je dugo obavljao funciju muzičkog uradnika na televiziji, kod njega nikad nije bilo protekcije i tvrdi da nikad nije "gurao" pjesme Generacije 5, ali ni drugih izvođača za koje je radio.

- Logično je da neko pomisli da ću gurati svoju grupu ili izvođače za koje sam radio, ali ja imam poremećene kriterijume. Smatram da Generacije 5 treba da bude u medijima onoliko koliko je interesantna publici. Ne postoji nikakva sila kojom možete natjerati narod da prihvati nekoga, ma koliko da puštate njegove pjesme. Sebe doživljavam kao čovjeka koji ima mjeru i vaspitanje, a sve to što bih puštao koristeći svoj položaj bi i ukus i vaspitanje doveo u pitanje - zaključuje Ilić.

I braća i kumovi

Ilić potiče iz muzičke porodice. Naime, dio je muzičke dinastije Ilić, koju je započeo njegov otac Miodrag Beli Ilić, a nastavili on i njegov brat Sanja Ilić. O tome koliko mu je to u karijeri pomoglo, a koliko odmoglo, kaže:

- U početku mi je vrlo imponovalo jer muzička tradicija koju gaji moja prodica je nešto čime malo ko može da se pohvali. Jedino što mi je u početku smetalo je kada se iznose netačne tvrdnje. Jedna od njih je da mi je stariji brat komponovao neke pjesme, što je totalna besmislica. Te cinične opaske su znale da me iznerviraju, a njima se bavila žuta štampa – prisjeća se Dragoljub. On tvrdi da se ponosi svojim muzičkim rodoslovom.

- Što se tiče odnosa Sanje i mene jako dobro muzički sarađujemo i često se dopunjujemo. Radili smo zajedno muziku za rimejk serije “Na slovo na slovo”, koju je komponovao naš otac. Takođe, ono što malo ljudi zna je to da je upravo Sanja dao ime našoj grupi “Generacija 5”, tako da je on kum naše grupe, a ja sam krstio njegovu “Balkaniku” - otkriva Ilić.

Radi iz zadovoljstva, a ne za pare

Dragoljub Ilić, nije samo autor pjesama grupe Generacije 5, već je i autor muzike za mnoge domaće serije i filmove.

- Kad radim za pjevača, onda sam u tom filmu. Kada radim primjenjenu muziku za serije i filmove potpuno sam posvećen tome. Ne prihvatam onu krilaticu "nikad me ne možeš dovoljno platiti koliko ja mogu malo da raditi". Profesionalac sam i ne radim za pare već radim iz zadovoljstva. Pare su posljedica onog što čovjek uradi dobro ili loše, pa shodno tome i participira u toj čitavoj priči. Bez obzira šta radim, pokušavam da dam najbolje od sebe. Trudim se da svakom različitom poslu pristupim sa istom posvećenošću, ulazim u svaki posao dajući maksimum od sebe, a sad na javnosti je da ocijeni koliko je to uspješno ili ne - tvrdi Ilić.

Kompozitor živi kroz muziku

Dragoljub je autor velikog hita "Za milion godina" u kojem su učestvovali svi najpoznatiji pjevači tadašnjice.

- Zahvaljujući produkciji televizije Beograd pjesma je snimlljena u tri dana. Na to gledam sa velikim ponosom jer mogu da se pohvalim da sam jedini kompozitor bivše Jugoslavije kojem su svi pjevači izveli pjesmu. Sve ono što je u tadašnjoj zemlji značilo u pjevačkom smislu je učestovalo u snimanju pjesme “Za milion godina”. To je nešto što će mi ostati do kraja života u najljepšoj uspomeni saradnja sa svim tim velikim imenima koji su na kraju i meni odali priznanje. Sasvim slučajno danas sam je čuo na jednoj radio stanici i kad god je čujem probudi u meni posebno uzbuđenje. Interesantno mi je to da nešto što je snimljeno 1985. ostaje kao hit Generacije 5 – priča on i dodaje.

- Kompozitor živi kroz svoju muziku. Ako se ta muzika ne izvodi onda sve pada u zaborav. To što se neke moje stare pjesme i dalje slušaju daju mi podstrek da nastavim da radim - zaključuje Ilić.