r

STAV

Anatomija nedovršene države - Crna Gora 2006–2025.

Kako su slabost institucija, korupcija, spoljno politička kontrola i istorijski kontinuiteti totalitarne vlasti, spriječili konsolidaciju crnogorske države kao demokratski zrele i suštinski suverene i funkcionalne zajednice

7875 pregleda 2 komentar(a)
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Crna Gora, međunarodno priznata kao suverena država od 2006. godine, i dalje pokazuje obilježja onoga što je Zoran Đinđić prepoznao kao “nedovršenu državu”: političku tvorevinu sa formalnim atributima suverenosti, ali bez funkcionalne unutrašnje koherentnosti, odgovorne institucionalne strukture i jasne društvene legitimacije. Kroz ovaj tekst osvijetlićemo kako su slabost institucija, korupcija, spoljno politička kontrola i istorijski kontinuiteti totalitarne vlasti, spriječili konsolidaciju crnogorske države kao demokratski zrele i suštinski suverene i funkcionalne zajednice.

1. ISTORIJSKI KONTINUITET NEDOVRŠENOSTI: OD 1945. DO 2025.

Crna Gora, u formalno pravnom smislu, prošla je kroz nekoliko političkih transformacija u periodu između 1945. i 2020. godine. Ipak, svaka od tih tranzicija – 1945, 1990-tih, 2006. i 2020. – odvijala se bez stvarne demokratizacije društva i izgradnje stabilnog institucionalnog poretka.

Umjesto da ojača suverenitet i unutrašnju legitimaciju države, svaka promjena vlasti ili režima produbljivala je osjećaj zavisnosti, fragmentacije, zarobljenosti države i snažne političke manipulacije (prevare).

1945: Formiranje Crne Gore u federaciji bez suvereniteta

U poratnom poretku socijalističke Jugoslavije, Crna Gora dobija status federalne jedinice, ali bez stvarnog suvereniteta. Odluke se donose u Beogradu, kadrovska struktura partije i administracije je strogo centralizovana, a crnogorski državni identitet oblikuje se u skladu sa ideološkim narativom Komunističke partije. Umjesto državnog kontinuiteta sa predjugoslovenskom i istorijskom Crnom Gorom, nametnut je novi identitetski okvir: bratstvo i jedinstvo, jugoslovenstvo i partijski internacionalizam, u dužem periodu i nekritički Staljinizam.

1989–1992: Nacionalistička okupacija

Pad komunizma ne donosi emancipaciju crnogorskih državnih institucija, već njihovu potpunu reintegraciju u projekt velikodržavnog nacionalizma predvođenog S. Miloševićem. Antibirokratska revolucija iz 1989. bila je parodija političke promjene – “novi” lideri bili su u stvari odabrani kadrovi starog sistema. U 1992. godini, Crna Gora ulazi u Saveznu Republiku Jugoslaviju kao mlađi partner, na nelegitimnom referendumu, bez ravnopravnosti i sa sve dubljom političkom i ekonomskom zavisnošću od Srbije.

2006: Suverenitet kao deklaracija, ne kao transformacija

Referendum o nezavisnosti iz 2006. godine otvorio je istorijsku šansu za redefinisanje crnogorske države. Međutim, umjesto da nezavisnost označi raskid sa praksama klijentelizma, partitokratije, korupcije, sprege sa kriminalom i institucionalnih slabosti, uspostavljen je novi sistem, de facto totalitarni, jednopartijski, koji je funkcionalno zadržao mnoge obrasce prethodnog režima dodatno oslabio institucije i kriminalizovao javne politike i institucije. DPS uspostavlja autoritarizam “endemske korupcije”, “zarobljene države” na kraju i “mafija države”: institucije su nominalne, vlast personalizovana.

2020–2025: Promjene bez reformi

Parlamentarni izbori 2020. predstavljaju prvi stvarni transfer vlasti u savremenoj istoriji Crne Gore. Ipak, tranzicija je bila površna i dogovorena. Nova vlast je počivala na ad hoc koalicijama i spoljnim uticajima - posebno Srpske pravoslavne crkve ali i krugova bliskih prethodnoj vlasti. Reforme su bile kozmetičke, država oslabljena, a spoljna politička kontrola države od spoljnih uticaja, dodatno osnažena.

2. INSTITUCIONALNA MIMIKRIJA: FORMA BEZ SADRŽAJA

Crna Gora danas funkcioniše kao sistem institucionalne mimikrije - gdje ustavi, zakoni, agencije i izborni procesi služe prvenstveno kao fasada za prikrivanje neformalnih centara moći.

Demokratski pluralizam je bez demokratske prakse, kulture i suštine.

Višepartijski sistem ne funkcioniše kao stvarno takmičenje ideja. Partijski aparat- kroz zapošljavanje i lokalne mreže sprovode socijalnu kontrolu.

Nezavisne institucije postoje na papiru, ali su pod partijskom dominacijom.

Zarobljena država i nelustrirani sistem

Promjena 2020. nije dovela do lustracije. ANB je većim dijelom, ostala netaknuta, funkcionišući kao paralelni sistem moći, netransparentan i van demokratskog nadzora.

Izvršna vlast izvan institucionalne ravnoteže

Vladajuće partije upravljaju državom kroz neformalne kanale. Parlament i nadzorne funkcije su simbolične. Zakoni se primjenjuju selektivno.

Evropske integracije kao forma bez sadržaja

Proces EU integracija služi kao alibi za unutrašnju stagnaciju. Poglavlja se otvaraju administrativno, bez suštinskih promjena u oblasti vladavine prava.

3. NACIJA, IDENTITET I DRUŠTVENA FRAGMENTACIJA

Crna Gora je prostor preklapanja više identitetskih matrica – crnogorske, srpske, pravoslavne, jugoslovenske, evropske, bošnjačke, albanske itd. – ali bez integrativnog narativa.

Identitetski pluralizam bez sinteze

Umjesto inkluzivne državne i građanske sinteze, elite instrumentalizuju identitete. Identitet je sredstvo političke mobilizacije, a ne temelj ili veza zajedničkog života.

SPC kao instrument spoljnog uticaja

SPC djeluje kao paralelna vlast sa snažnim političkim narativom. Njena poruka negira crnogorsku nezavisnost i oživljava ideološki kontinuitet sa 1918. i 1992.

Etničko-vjerska mapa kao linija podjele

Popisi stanovništva postaju političko bojište. Identiteti se kvantifikuju i tumače kao izvor legitimiteta ili prijetnje.

Odsustvo integrativne ideje

Crnogorski državni identitet još uvijek nije afirmisan kao inkluzivan i politički suveren. Država ostaje formalna, bez simboličkog jezgra.

4. EKONOMIJA BEZ SUVERENITETA

Ekonomija Crne Gore ne osnažuje državni suverenitet, već ga potkopava – zavisna od turizma, zaduživanja i stranog kapitala.

Rentijerski model i sezonska zavisnost

Turizam čini četvrtinu BDP-a. Ekonomija zavisi od sezonskih prihoda, ranjiva je na spoljne šokove i ne generiše lokalnu akumulaciju.

Strani kapital bez kontrole

Privatizacije su sprovedene bez strategije. Ključni sektori su u rukama stranih investitora politički bliskih vladama ili oligarsima.

Fiskalna nesamostalnost i hronična zaduženost

Budžet se oslanja na zaduženje i kratkoročne prihode. Dug ograničava investicije u obrazovanje i zdravstvo. Fiskalna politika je reaktivna, ne strateška.

Socijalna nepravda kao konstanta

Zapošljavanje je političko, administracija preglomazna. Građani su klijenti sistema, a ne slobodni ekonomski akteri.

5. QUO VADIS, CRNA GORO?

Crna Gora više nema luksuz da bude nedovršena. Trošak te nedovršenosti plaćaju građani kroz siromaštvo, podjele i političku beznadežnost. Hitno je potrebno:

1) Institucionalna modernizacija i puna rekonstrukcija

Potrebna je lustracija, depolitizacija pravosuđa i obavještajnih službi, decentralizacija i parlamentarni nadzor nad izvršnom vlašću.

2) Politička dekolonizacija

Crna Gora mora osloboditi politiku od malignih vanjskih uticaja – i sa Istoka i sa Zapada. SPC mora biti regulisana kao sve druge vjerske institucije. Takođe, mora se zemlja osloboditi i od klijentelizma političkih partija.

3) Novi društveni ugovor

Potrebna je građanska sinteza: identitet koji ne isključuje, društvena energija koja dolazi odozdo, i solidarnost umjesto tribalizma.

Epilog

Crna Gora mora postati zajednica slobodnih građana, a ne zarobljenika identiteta i partija. Projekat države još nije dovršen – ali može biti, ako postoji politička volja i društvena svijest.

Prof. Eugen Popović je pseudonim, ime autora poznato je redakciji

Bonus video:

(Mišljenja i stavovi objavljeni u rubrici "Kolumne" nisu nužno i stavovi redakcije "Vijesti")