Bogatstvo balkanskih rijeka

Dokumentarni film “Neoštećene” biće prikazan danas u Podgorici, u CKZ Ribnica u 19 časova

1190 pregleda 0 komentar(a)

Projekcija dokumentarnog filma “Neoštećene” koji je nastao u okviru inicijative “Balkan River Defence”, biće održana danas u Podgorici, u CKZ “Ribnica” u 19 časova, a ulaz je slobodan.

Film je nastao po ideji Roka Rozmana u režiji Rožle Bregara, Oblaka Matića i Mihe Avguština. Nakon projekcije, u organizaciji Kino kluba Podgorica, biće upriličen razgovor o rijekama i hidroelektranama u Crnoj Gori, na kojem učestvuju biološkinja Andrijana Mićunović i inženjer mašinstva Denis Hot, a moderatorka je novinarka i aktivistkinja Damira Kalač.

Film Neoštećene

Dokumentarac prati grupu kajakaša koji mjesec dana veslaju po Balkanu, od Slovenije do Albanije, protestujući zajedno sa lokalnim stanovništvom i slaveći divlje rijeke Balkana. Dokumentujući svoj put, oni donose iskustvo vožnje kajaka duboko u netaknutim kanjonima, priče mještana koje se bore za svoje rijeke i približavaju nam život lokalaca čiji je život duboko povezan sa rijekama.

”Film je kreiran sa ciljem da podigne svijest o nevjerovatno bogatim rijekama Balkana, a istovremeno i da preispita i problematizuje pitanje brana. U poređenju sa zapadnom Evropom gdje je većina rijeka stavljena u betonske jarke, kanale ili su začepljene iza brana, rijeke Balkana ostaju gotovo netaknute. Detaljna studija koju su sprovele brojne nevladine organizacije za očuvanje rijeka otkrila je da je 30 odsto rijeka u regionima u netaknutim ili skoro prirodnim uslovima, dok je još 50 odsto u dobrom stanju. Ako se izgradi predloženih 2.700 brana, hiljade kilometara divljih rijeka biće uništene uz nepovratna oštećenja ekosistema i populacija endemskih vrsta poput balkanskog risa. Nove vrste se otkrivaju svake godine - pravo bogatstvo našeg regiona još uvijek nije u potpunosti poznato”, ističe se, pored ostalog, u opisu.

Segment filma: Ispred brane na rijeci Pivi
Segment filma: Ispred brane na rijeci Pivifoto: Jan Pirnat

Dokumentarac dokazuje da očuvanje prirode ne mora da se odvija samo u kancelarijama i sudnicama; da se kreativnost, avanturistički sportovi, putovanja, mogu iskoristiti za borbu za divlje prostore i da očuvanje prirode može biti uzbudljivo, zabavno i efikasno.

Projekat “GreenScreen” grupe građana “EkoDoku”, podržan je kroz program “Podržani=Osnaženi” koji realizuje Fond za aktivno građanstvo u partnerstvu sa Zakladom za razvoj lokalne zajednice “Slagalica” iz Hrvatske, a uz finansijsku podršku Evropske unije. Projekat se realizuje u saradnji sa Udruženjem ljubitelja Gorice i prirode, Kino klubom Podgorica i CKZ Ribnica.

J. K.