Najavljena repolonizacija medija

Poljska: Kreće obračun sa nezavisnim medijima

Nakon pobjede Andžeja Dude na izborima, poljsku vladu nema ko da spriječi da sprovede spornu medijsku reformu

7816 pregleda 4 komentar(a)
Najavio repolonizaciju medija: Jaroslav Kačinjski, Foto: Rojters
Najavio repolonizaciju medija: Jaroslav Kačinjski, Foto: Rojters

„Tšaskovski će ispuniti jevrejske zahtjeve?“ glasio je jedan od naslova u glavnoj informativnoj emisiji na poljskom javnom servisu TVP, 9. jula uoči predsjedničkjih izbora. Naime poljski javni servis, nad kojim je vladajuća partija Prava i pravde (PiS) preuzela kontrolu brzo nakon dolaska na vlast 2015, odigrao je važnu ulogu u predizbornoj kampanji Andžeja Dude, dajući mu neograničen prostor za homofobne izjave, napade na nezavisne medije i optužbe protiv Njemačke da se miješa u izbore.

To je i dalo rezultate: on je ponovo izabran za predsjednika u drugom krugu izbora i zahvaljujući glasovima ruralne Poljske i starijih građana pobijedio je liberalnog gradonačelnika Varšave Rafala Tšaskovskog sa razlikom od malo više od 2 odsto glasova.

Strani mediji su pobjedu Dude uglavnom komentarisali navodeći da će vladajući konzervativci sada moći da se fokusiraju na svoju neliberalnu agendu bez ikakvog straha od predsjedničkog veta. Lider vladajućih konzervativaca Jaroslav Kačinjski već juče je dao naznake kako će to izgledati, najavivši obračun sa nezavisnim medijima.

Iako je posmatračka misija OEBS-a zamjerila ne privatnim medijima već poljskoj državnoj televiziji TVP brutalnu, pristrasnu kampanju navodeći i da je postala propagandno oruđe predsjednika Dude, Kačinjski je juče u intervjuu državnoj novinskoj agenciji PAP za isto optužio nezavisne medije i one u rukama stranih vlasnika, na prvom mjestu privatnu televiziju TVN i njen informativni kanal TVN24 u vlasništvu američkog kapitala.

Lider poljskih vladajućih konzervativaca naglasio je da mediji u Poljskoj moraju da budu poljski i kao primjer naveo susjednu Češku u kojoj je postepeno došlo do druge rizične pojave da su medije od stranih vlasnika pokupovali glavni češki tajkuni, među njima, kada je odlučio da uđe u politiku, i sadašnji češki premijer Andrej Babiš.

„Mediji u Poljskoj moraju da budu poljski, to kao prvo. Ne možemo da zabranimo da učestvuju u kampanjama koje su, čini mi se, inspirisane spolja, da jedne uništavaju, druge ne primjećuju i da daju potpuno lažnu sliku Poljske i svijeta. Možemo da dovedemo do toga da bude više nego do sada medija koji gledaju na stvarnost realnije”, kazao je Kačinjski.

Nacrti dva zakona o tzv. repolonizaciji medija u stranom vlasništvu i dekoncentraciji na medijskoj sceni su već duže vrijeme spremni, o čemu Kačinjski govori još od 2016. godine.

Međutim, zbog oštrog spora sa EU, ali i dobrim dijelom građana oko reforme pravosuđa i prve medijske reforme kada je jednopartijska vlada preuzela kontrolu nad do tada javnim TV i radio servisom i nacionalnom novinskom agencijom PAP, pohod na privatne medije koji kritikuju vladu Prava i pravde je stalno odlagan.

Glavni trn u oku poljskim vlastima su nezavisna liberalna „Gazeta viborča”, koja nije u vlasništvu stranog kapitala, privatna televizija TVN i njen informativni kanal TVN24 u čiju zaštitu od vlasti je već nekoliko puta ustajala američka ambasadorka u Varšavi Džordžet Mosbaher, a koje bi trebalo da sputa budući zakon o dekoncentraciji.

Po tom zakonu, jedan značajan vlasnik neće moći da ima udio u više različitih medija - televiziji, novinama, radiju, internet portalima.

Do sada su poljske vlasti „nepodobne” medije nastojale da guše prije svega preko reklama od državnih preduzeća, koje su se uz porast reklamnih prihoda od 1.000 odsto počele da prelivaju u marginalne provladine desničarske novine, a državna TVP dobila je kompenzaciju od nekoliko stotina hiljada eura zbog toga što Poljaci izbjegavaju da joj plaćaju pretplatu.