Unutar mreže za širenje dezinformacija u Bugarskoj

Ono što je najvažnije, nema potrebe da regruti imaju bilo kakav ideološki udio u onome što prodaju

8031 pregleda 1 komentar(a)
Ilustracija, Foto: Shutterstock
Ilustracija, Foto: Shutterstock

Trebalo je svega nekoliko minuta da postavim svoju propagandnu stranicu, virtualnu kopiju druge stranice u Bugarskoj koja je već miješala tabloidne vijesti i pro-ruske naslove.

Pridružio sam se, takozvanoj Mašini za širenje stranica (Mushroom Site Mashine), mreži internet stranica koje zlonamjerni akteri koriste za širenje dezinformacija i propagande.

Ono što je najvažnije, nema potrebe da regruti imaju bilo kakav ideološki udio u onome što prodaju. Koristeći model gotovine za klikove, ljudi koji traže mali profit su uključeni u širenje dezinformacija postavljanjem web lokacija poznatih kao "gljive", piše redakcija Radija Slobodna Evropa (RSE) na engleskom jeziku.

Platforma za dijeljenje sadržaja sa sjedištem u Bugarskoj, share4pai.com, podmazuje točkove mašine, prema nedavnoj studiji Fondacije za humanitarna i društvena istraživanja (HSSF) u Sofiji.

Platforma obećava prihod bez problema sa ličnih veb lokacija u zamjenu za danonoćno repliciranje priča i sadržaja. Statistika share4pay.com tvrdi da ima korpus od više od 10.000 registrovanih pojedinaca za koje je postavio jedan ili više stranica preko kojih mogu da "unovče svaki minut svog slobodnog vremena".

Može li ovo zaista biti tako lako?

Za jedan dan u februaru, zahvaljujući share4pay.com, saznao sam mnogo.

Registracija je bila brza i besplatna. Za nekoliko minuta, sajt je napravljen i zaposleni u share4pay.com su ga popunjavali vijestima i člancima kako bih mogao da ih dijelim na društvenim mrežama. "Što više vijesti i članaka dijelite na Facebook grupama, Facebook stranicama, na svom Facebook zidu, na forumima, Twirteru, Googleu+, više novca ćete zaraditi", obećali su iz kompanije.

Postavljanje linkova na internet lokacijama i što frekventnije pojavljivanje je ključno za zarađivanje novca, posebno na Facebooku, najpopularnijoj platformi društvenih medija u Bugarskoj.

U tome sam neslavno propao. Namjerno sam izabrao naslove koji nisu bili ni propaganda ni dezinformacije i objavio manje od 10 priča. Ali moje pokušaje su moderatori Facebook grupa ignorisali, iako su inače pozdravljali sumnjiv sadržaj sa sajtova kao što je moj.

Kao rezultat toga, nikada mi nije ponuđen novac u zamjenu za moj "rad". Ispostavilo se da nisam jedini. Desetine drugih korisnika share4pay.com žalili su se na društvenim mrežama i forumima rekavši da ni oni nikada nisu dobili nikakvu nadoknadu. Pisao sam nekoliko ljudi koji su dijelili linkove i članke share4pay.com sa grupnih stranica nakon što sam ih pronašao preko CrowdTangle-a, alata za otkrivanje sadržaja koji je trenutno u fazi gašenja zbog problema sa pristupom i dijeljenjem podataka.

Jedna od registrovanih, Radka Georgieva je rekla da se prijavila na share4pay.com stranicu u aprilu 2022., ali je od tada odustala. "Ništa nisam dobila", rekla je. "To je prevara."

Jedan korisnik se hvalio da je zarađivao 100 do 200 leva (56 do 112 dolara) mjesečno, ali ostalo je nejasno da li se radi o stvarnoj osobi ili jednostavno dijelu marketinške šeme.

Ali sa share4pay.com koji se može pohvaliti sa više od 10.000 korisnika, sigurno je neko negdje zarađivao?

Promjena teme

Bugarska Fondacija za humanitarna i društvena istraživanja je identifikovala skoro 94.000 postova na društvenim mrežama između jula i septembra 2023. za koje je rečeno da koriste "standardne ključne riječi" za proruske teme. Među njima su "anti-Rusija", "ruski svijet" i "banderovci" što se odnosi i upućuje na navodne pristalice kontroverznog ukrajinskog nacionaliste iz Drugog svjetskog rata i poslijeratnog perioda kojeg je ubio sovjetski atentator 1959.

Osamdeset odsto tih postova, prema izvještaju, bili su proizvodi mašinerije za širenje (Mushroom Site Machine), koja je prvi put otkrivena u mjesecima nakon što je Rusija u februaru 2022. pokrenula invaziju na Ukrajinu.

Međutim, pro-ruska propaganda nije bila jedina u fokusu ove mašinerije.

Mnoge stranice su dijelile sadržaje koje je originalno objavio bugarski tabloid Blitz. Upadljivi naslovi tabloida i fokus na ono što neki zovu "žutom štampom" učinio ga je jednim od napopularnijih medija u zemlji.

Blitz je takođe omiljena platforma za javne izjave kontroverznog zastupnika i magnata Delijana Peevskog, lidera stranke Pokret za prava i slobode koji je sankcionisan od strane SAD zbog "značajne korupcije". (RSE je kontaktirao Blitz za komentar, ali još nije dobio odgovor.)

Organizacija za nadzor medija Reporteri bez granica (RSF) jednom je opisao Peevskog kao "najozloglašenije oličenje" "korupcije i dosluha između medija, političara i oligarha" u Bugarskoj. A kritičari su optužili Blitz, koji je zvanično u vlasništvu jednog od njegovih novinara, da se približava političkim stavovima Peevskog i da rutinski napada njegove protivnike i podržava njegove saveznike.

Do sredine 2023. godine, Mushroom Site Machine je reprodukovao mnogo manje priča inspirisanih Moskvom, što je jedan od autora izveštaja HSSF-a, Dimitar Vacov, nazvao da je "nagla promjena" koja je izgleda odražavala druge prioritete, kako je rekao za RSE. Kada nije promovisala priče o ratu u Ukrajini, objavljivala je pozitivne članke o Peevskom.

"Preko 200.000 članaka u posljednjem kvartalu navodilo je ime Peevskog", rekao je Vacov.

Trend je produbio strahove među ustraživačima da bi amorfni niz stotina ili čak hiljada lokacija mašinerije za dijeljenje na kraju mogao biti spreman i opremljen za odgovar bilo kojoj agendi.

Nakon što je Vacov citiran u intervjuima u kojima se razgovaralo o mreži mašinerije i porastu sadržaja u vezi sa Peevskim, on je za RSE rekao da ga je Državna agencija za nacionalnu bezbjednost (DANS) pozvala na ispitivanje.

"Čekam da vidim da li je to oblik uznemiravanja, ili će stvarno nešto da urade", rekao je Vacov.

Duga i krivudava digitalna staza

Vacov je rekao da je do novembra, alatka Sensika identifikovala 370 stranica koje "prenose isti sadržaj, ali trenutno se može pretpostaviti da ih je oko 700".

Mnogi rasuti tragovi, razbacani tokom procesa registracije i reklamiranja sugerišu da bi čak i veća brojka bila dosta konzervativna procjena.

U studiji o "sumnjivim Facebook sredstvima" koju je u martu objavio DFRLab Atlantskog savjeta, otkriveno je dosta preklapanja između više od 100 Facebook stranica, grupa i profila koji se povezuju sa imenom "Zmaj 24" (Dragon 24), što je ime vojne vježbe u Poljskoj, i individue na stranici share4pay.com.

Veza nagovještava efekat dvostruke cijevi pri čemu se specifičan sadržaj pojačava ne samo korisnicima share4pay.com, koji traže profit od dijeljenja članaka, već i plaćenim promocijama na Facebooku, koje te iste članke guraju do još šire publike.

U mnogim slučajevima postojala je nepobitna veza između sajtova koje je identifikovao DFRLab i drugih, novijih sajtova sa sličnim sadržajem. Na primjer, domen kabina.eu je registrovan preko Gmail adrese, Ralitsa.d******va81@gmail.com, koja je takođe korišćena za registrovanje osam drugih sajtova. Druga često korišćena e-mail adresa je katsarov.mir*****@gmail.com.

Miroslav Katsarov je jedan od suvlasnika AdRain-a, bugarske platforme za oglašavanje na internetu koja cilja stranice i publiku na isti način kao i Google AdSense.

Katsarov je takođe suvlasnik i menadžer kompanije koja se zove Info OOD, i čija je adresa indexinfo.org naširoko bila viđena na e-mail adresama korištenim za registraciju drugog domena koji se pojavio u istraživanju DFRLab-a, themainline.bg.

Internet stranica kompanije Indeks Info više nije aktivna, ali arhivirana verzija uključuje kontakte kao što je Miroslav Karsarov. Ista arhivska stranica pokazuje dosije od devet Indeks Info web-stranica koje vode do najmanje pet drugih sajtova. Konačno, pretraga je došla do više od 40 veb-stranica, uključujući još jedan klaster od 10 stranica sa kodom koji ukazuje na AdRain.

Todor Galev iz Centra za studije demokratije u Sofiji, istraživačkog centra za javnu politiku, primijetio je veze kao što je dijeljeni kod između mnogih web-sajtova Mushroom Site Machine-a i AdRain-a. Drugi tragovi uključuju identične e-mailove korišćene u registraciji web lokacija čije je domene izgleda kupio Miroslav Katsarov.

U bugarskom poslovnom registru pronašli smo telefonski kontakt za Katsarova, koji je prvobitno odgovorio rekavši da "AdRain ne posjeduje niti ima nikakvo vlasništvo nad navedenim sajtovima i AdRain-ov posao je ograničen samo na upravljanje oglašavanjem". Naglasio je da je menadžment oglašavanja "jedina tačka kontaktna".

Nakon što mu je RSE prezentovao listu stranica koje, kako se čini, imaju veze sa njim i veze sa studijom DFRLab istraživanjem, Katsarov je porekao da ima išta sa tim. Misleći na jednu od stranica, rekao je da "oni pripadaju drugim klijentima AdRain-a".

Priznao je da se čini da su članci na nekim web-stranicama "masovno kopirani" iz Blitza i drugih publikacija. "Moje lično mišljenje", rekao je Katsarov, "je da su stranice koje kopiraju i lijepe informacije iz većih izvora i mrežne mašine za širenje itd. fikcija i da ne odgovaraju stvarnosti".

*Napisao Andy Heil na osnovu izveštaja dopisnika Bugarskog servisa RSE Georgija A. Angelova

Bonus video: