Naučnici zbunjeni: Na Plutonu otkriveni vulkani prekriveni ledom

Pluton, Foto: Reuters
Ažurirano: 10.11.2015. 13:53h

Naučnici su na površini Plutona otkrili planine koje izgledaju poput vulkana prekrivenih ledom, što postavlja nova pitanja o tome kako taj mali udaljeni svijet na rubu Sunčevog sistema može biti toliko geološki aktivan, objavljeno je u ponedeljak.

"Plutonov sastav nas zbunjuje", rekao je astronom Alan Stern iz Istraživačkog instituta Jugozapad u Boulderu u Koloradu, prenosi Večernji list.

On predvodi tim naučnika projekta Nju Horizons, NASA-ine svemirske letjelice koja je 14. jula prošla pored Plutona. Fotografije i podaci prikupljeni prilikom prolaska još se šalju nazad na Zemlju.

Jedno od otkrića Nju Horizonsa su dvije velike planine na površini Plutona, visine od po nekoliko kilometara. Vrhovi tih planina imaju udubljenja poput onih pronađenih na vrhovima vulkana na Zemlji i Marsu.

"Ništa poput ovoga nikad nije bilo viđeno u spoljnim djelovima Sunčevog sistema", rekao je član tima naučnika Oliver Vajt.

Neki naučnici vjeruju da su vulkani na Plutonu nastali isticanjem zamrznute vode i amonijaka, a ne tekuće lave kao na Zemlji.

Vajt priznaje da ideja vulkana na Plutonu, koji se nalazi 30 puta dalje od Sunca od Zemlje, zvuči suludo, "ali to je najmanje luda od svih ideja koje nam mogu objasniti izgled tih planina".

"Što god one bile, definitivno su čudne", dodao je Vajt.