Ogromna crna rupa pretvara asteroide u paru

Ažurirano: 13.02.2012. 13:59h

Ogromna "crna rupa" u centru naše galaksije Mliječni put izgleda da "guta" asteroide i pretvara ih u paru, što bi moglo objasniti pojavu čestih „plamenova“, saopštili su astronomi na osnovu podataka sa Chandre, teleskopa američke svemirske agencije NASA, prenosi Al Džazira Balkan.

Chandra već nekoliko godina otkriva x-zrake, otprilike jednom dnevno, iz supermasivne „crne rupe“ poznate kao Strijelac A (Sagittarius A, Sgr A).

"Plamenovi“ traju nekoliko sati, a njihova svjetlost rangira se od nekoliko puta do skoro stotinu puta jače od uobičajenog „proizvoda“ crne rupe.

"Ljudi sumnjaju da su se asteroidi uopšte mogli formirati u blizini supermasivne 'crne rupe'. Ovo je uzbudljivo otkriće jer ukazuje da je potreban veliki broj njih da proizvedu te plamenove“, rekao je Kastytis Zubovas sa Univerziteta u Leicesteru u Velikoj Britaniji.

Naučni tim smatra da postoji oblak oko Sgr A koji sadrži hiljade milijardi asteroida i kometa odvojenih od svojih roditeljskih zvijezda.

Asteroide, koji prolaze na oko 150 miliona kilometara od "crne rupe", što je ugrubo razdaljina između Zemlje i Sunca, razbila bi na komadiće gasna sila „crne rupe“ koju proizvodi njeno gravitaciono polje.

Te komade bi potom trenje pretvorilo u paru, dok prolaze kroz vreli, rijetki gas oko Sgr A, slično zagrijavanju i sjaju meteora koji pada kroz Zemljinu atmosferu. Pojavljuje se bljesak i potom „crna rupa“ proguta ostatke asteroida.

"Orbita asteroida može se promijeniti ako prolazi suviše blizu neke zvijezde ili planete u blizini Sgr A. Ako je bačen ka 'crnoj rupi', gotov je“, kazao je Sergej Najakšin, koautor studije.

Naučnici procjenjuju da bi asteroidi trebalo da imaju poluprečnik veći od 10 kilometara da bi proizveli plamenove koje Chandra može detektovati.

Sgr A, vjerovatno, „konzumira“ i manje asteroide koje je teško uočiti jer su njihovi „plamenovi“ slabiji, pa je broj kamenja koje proguta „crna rupa“ veći od onog koji je detektovan.