IZRAŽENA ETNIČKA DISTANCA

Slaba komunikacija stručnih radnika sa RE zajednicom

"Nedostatak empatije i egoizam većinske populacije, nepostojanje istinske i iskrene komunikacije sa pripadnicima RE populacije"
0 komentar(a)
Romi Vrela ribnička, Foto: Vesko BELOJEVIĆ
Romi Vrela ribnička, Foto: Vesko BELOJEVIĆ
Ažurirano: 02.10.2016. 14:00h

Siromaštvo, kulturološki ambijent, prerano napuštanje škola, slabija komunikacija stručnih radnika sa pripadnicima RE zajednice, kao i nedovoljna socijalna zaštita glavne su prepreke ostvarivanju socijalne inkluzije Roma i Egipćana (RE) u obrazovni sistem.

To je pokazalo istraživanje o potrebama romske i egipćanske populacije u oblasti obrazovanja u pograničnoj regiji Crna Gora - Kosovo, u kome je učestvovo i Centar za demokratsku tranziciju (CEDEM).

Projekt menadžerka CEDEM-a, Danijela Vujošević, objasnila je da je ta organizacija uradila istraživanje o potrebama RE populacije u oblasti obrazovanja u pograničnim opštinama Berane, Bijelo Polje, Rožaje, Podgorica i Ulcinj.

"Nedostatak empatije i egoizam većinske populacije, nepostojanje istinske i iskrene komunikacije sa pripadnicima RE populacije, izražena etnička distanca, predrasude/stereotipi, prisustvo patrijarhalnog koda i tradicionalnog načina života, jezičke barijere i nefleksibilan obrazovni sistem ključni su problemi u pograničnim opštinama Crne Gore kada je u pitanju obrazovna inkluzija Roma i Egipćana glavni su nalazi tog istraživanja CEDEM-a", kazala je Vujošević agenciji MINA.

Ona je rekla da je analliza stavova profesonalaca obuhvaćenim istraživanjem pokazuje da je angažovanje većeg broja romskih asistenata u nastavi, uvođenje afirmativnih i stimulativnih mjera u oblasti pripreme djece za dalje srednjoškolsko obrazovanje značajna za povećanje njihove inkluzije u oblasti obrazovanja.

Vujoševic je kazala i da je za povećanje inkluzije RE u oblasti obrazovanja značajno jačanje saradnje romskih roditelja i škola, motivisanje prosvjetnih radnika u školama, razvijanje psihosocijalne podrške RE djeci u svakodnevnom kontaktu, druženju, komunikaciji RE i ostale djece organizacijom različitih aktivnosti sportskog, kulturnog i edukativnog karaktera.

Ona je napomenula da nevladine organizacije koje se bave pitanjima socijalne inkluzije RE populacije, doprinose oblasti inkluzivnog obrazovanja.

CEDEM je, kako je kazala, kroz ovaj projekat, opredijelio jedan dio novca za potrebe angažovanja romskog asistenta u Osnovnoj školi Radomir Mitrović u Beranama, što je bio ogroman podstrek upravi te škole, ali i RE zajednici da se dodatno motivišu u pogledu upisivanja djece u prvi razred osnovne škole.

Vujoševic je naglasila da su sva djeca koja žive u RE naseljima River side i Talum u Beranama, njih 23-e, ove školske godine počela redovno da pohađaju prvi razred u toj školi.

"Svakako, uz podršku Ministarstva prosvjete, škole, centra za socijalni rad, Ministarstva unutrašnjih poslova, i ostalih ključnih aktera na lokalnom nivou, a kroz angažovanje romskog asistenta, velike su šanse da se uspije u namjeri da ta djeca ostanu u obrazovnom sistemu", kazala je Vujoševic.

Ona je rekla da je kvalitativno istraživanje, koje je sprovedeno sa stručnim saradnicima i profesionalcima zaposlenim u školama, lokalnim upravama i centrima za socijalni rad u pograničnim opštinama, dio projekta Obrazovanjem do socijalne inkluzije čiji je cilj unapređenje socijalne uključenosti RE u obrazovanju poboljšanje institucionalne odgovornosti i obezbjeđenje boljih obrazovnih servisa.

Prema njenim riječima, projekat finansira Evropska unija, posredstvom Delegacije EU u Crnoj Gori, kroz Program Prekogranične saradnje Crna Gora – Kosovo 2011 – 2013.

Ukupna vrijednost projekta je 115.158,75 EUR.