ne mire se sa fijaskom na prijemnom za medicinu

Gimnazijalci se žale jer su morali da uče iz udžbenika za gimnaziju

Kandidati koji nijesu prošli prijemni na Medicinskom fakultetu se žalili na ispitna pitanja, dekan Radunović poručio da su na vrijeme o svemu obaviješteni

43388 pregleda 581 reakcija 78 komentar(a)
Žale se što su morali da uče iz udžbenika iz kojih su četiri godine učili: Medicinski fakultet, Foto: ucg.ac.me
Žale se što su morali da uče iz udžbenika iz kojih su četiri godine učili: Medicinski fakultet, Foto: ucg.ac.me
Ažurirano: 11.07.2020. 20:40h

Većina razočaranih maturanata, kandidata za upis na Medicinski fakultet, koje je ta ustanova navodno prevarila, pa promijenila ispitna pitanja i dala zadatke iz udžbenika za gimnaziju, su svršeni gimnazijalci, saznaju “Vijesti”.

Prema našim nezvaničnim informacijama, 59 kandidata za upis na jedan od dva smjera (medicina i stomatologija), maturanti su crnogorskih gimnazija, dok su ostali kandidati završili neku od srednjih stručnih medicinskih škola.

U otvorenom pismu 90 maturanata koji nijesu položili prijemni ispit tvrde da su “razočarani i da je u vodu pao njihov višemjesečni trud i učenje jer su se spremali iz knjige “Zbirka zadataka iz biologije i hemije za pripremu prijemnog ispita”, Beograd 2009”, a pitanja i zadaci na testu su bili iz udžbenika za gimnaziju.

“Kao što znate, od 102 kandidata za upis na Medicinski fakultet, nas 90 nije položilo prijemni ispit. Još strašnije je što niko od nekoliko onih koji su prošli nije postigao odličan uspjeh. I najstrašnije, većina nas koji smo ‘pali’ ima Luče dokaz da smo tokom 12 godina školovanja imali sve petice”, istakli su maturanti u otvorenom pismu.

Pravila i bodovanje

Prema Pravilniku Univerziteta Crne Gore za upis na prvu godinu osnovnih studija, na Medicinski fakultet se mogu upisati isključivo đaci sa završenom gimnazijom ili stručnom medicinskom školom.

Prije prijemnog ispita, boduje se uspjeh tokom školovanja iz te dvije srednje škole, ali i ocjene iz predmeta od značaja - biologija i hemija. Boduje se i uspjeh na eksternom maturskom ispitu, tokom kojeg, pored opštih predmeta, radi upisa na fakultet đaci treba da polože i dva predmeta od značaja - u ovom slučaju to su opet biologija i hemija.

Ministarstvo prosvjete juče nije željelo da komentariše dešavanja na Medicinskom fakultetu.

Radunović: Sve smo na vrijeme predočili kandidatima

Dekan Medicinskog fakulteta Miodrag Radunović kazao je “Vijestima”da je ta ustanova, radi blagovremenog informisanja srednjoškolaca zainteresovanih za upis, već 8. maja na svom sajtu istaknuto obavještenje o literaturi koju treba da koriste.

“Saopšteno je da su literatura za pripremu prijemnog ispita udžbenici iz kojih su kandidati učili tokom srednjoškolskog obrazovanja, a po modelu oblasti, do sada korišćene brošure “Zbirka zadataka iz biologije i hemije za pripremu prijemnog ispita, Beograd 2009”, što vjerujem da je neupitno bilo jasno svim zainteresovanim kandidatima”, kazao je Radunović dostavljajući novinarki link sa sajta fakulteta, ali i zvanične Fejsbuk stranice ustanove, gdje je svršenim maturantima saopšteno sve u vezi sa pitanjem literature.

Dekan Radunović još ističe da su profesori biologije i hemije sa Prirodno-matematičkog i Metalurško-tehnološkog fakulteta UCG MF i MTF, koji su predavači na tim predmetima na Medicinskom fakultetu, koncipirali pitanja iz udžbenika biologije i hemije od prvog do četvrtog razreda srednje škole, u skladu sa nastavnim programom.

“Iz ovih istih udžbenika kandidati su učili tokom školovanja, većina njih zavrijedila petice, a neki i diplome Luča. Takođe, svi su oni u ukupnom bodovanju dobili po pet bodova za svaku peticu iz tih predmeta i pet bodova za diplomu Luča. Pitanja su urađena po sličnom modelu brošure “Zbirka zadataka iz biologije i hemije za pripremu prijemnog ispita, Beograd 2009”, ali očekivano nijesu mogla biti u slovo ista kao u brošuri”, poručio je Radunović. Kazao je i da Medicinski fakultet za 22 godine postojanja nikada nije organizovao pripremu prijemnih ispita, niti mu je to u nadležnosti.

“Smatram da kandidatima treba omogućiti da u miru uvide propuste, da čitaju i da spremni izađu na drugi ispitni rok”, zaključio je Radunović.

Kaluđerović: Posljedice sistema u kojem je važnija diploma od znanja

Viša pravna savjetnica u Centru za građansko obrazovanje Snežana Kaluđerović smatra da “sada vidimo posljedice sistema koji je kreirao generacije kojima je važnija formalna diploma nego da li iza te diplome stoji znanje, kakvo bi moralo postojati za one koji su lučonoše.

“Svaki fakultet ima pravo da kreira prijemni ispit za koji cijeni da može obezbijediti najbolji filter za one koji zaslužuju da ga upišu. Ovi maturanti su, uz potpuno razumijevanje njihovog razočarenja, morali da pokažu minimum prolaznog znanja na prijemnom ispitu, jer se radi o najboljim učenicima i to dominantno o onima koji dolaze iz gimnazija, koje važe za ustanove srednjeg obrazovanja sa najstrožim kriterijumima. Uostalom, oni bi morali biti spremni da taj prijemni ispit polažu i u nekoj drugoj državi na bazi one literature koja se koristi u njihovom obrazovnom sistemu”, poručila je Kaluđerovićeva.

Možda su oni što su prošli prava mjera realnih Luča

Kaluđerovićeva još ističe i da je činjenica da je 10 odsto kandidata uspjelo da postigne neki rezultat na takvom prijemnom ispitu, što je “možda prava mjera broja stvarno validnih Luča iza kojih stoji znanje”.

“Ova situacija naglašava problem na koji smo mi i ranije ukazivali, a odnosi se na hiperprodukciju Luča koja je u disproporciji sa rezultatima naših učenika na PISA testiranjima. Više je uzroka za to, od ambicija roditelja koje projektuju kroz djecu, gubitka integriteta škola, a posebno od kad je promijenjen način izbora direktora koje su sad pod raznim uticajima pod kojima ne bi smio da bude, do samih učenika koji ne vide u društvu uspostavljen sistem na zaslugama pa rano počnu tražiti prečice. Rezultat je drastičan pad znanja”, smatra Kaluđerovićeva.

I ona vjeruje da će maturanti pametno iskoristiti vrijeme do drugog roka i napraviti bolji rezultat na prijemnom.

“Lično bih im savjetovala da predano uče, jer će ih mnogo puta u životu sačekati nenadana pitanja i drugi životni izazovi sa kojima se moraju suočiti i razumno odnijeti prema problemu. Na kraju, možda neki razmisle i o drugim profesionalnim izborima, jer ne isključujem mogućnost da je jedan broj njih birajući Medicinski fakultet išao više ambicijama svojih roditelja nego ličnim afinitetima”, zaključila je Kaluđerovićeva.