SVE MORA BITI TRANSPARENTNO

Lecuyer: Ekonomski pasoši se ne smiju davati "ispod žita"

"Glavni cilj ekonomskog državljanstva je privlačenje bogatih investitora u zamjenu za ulaganje u privredni razvoj države," kaže izvršni direktor Savjeta za migraciona ulaganja (SMU)
54 pregleda 2 komentar(a)
Bruno Lecuyer, Foto: Privatna arhiva
Bruno Lecuyer, Foto: Privatna arhiva
Ažurirano: 04.02.2019. 10:39h

Razvijanje programa ekonomskog državljanstva  (davanje pasoša stranim državljanima) obezbijediće Crnoj Gori ekonomski rast kroz direktne prihode i strane investicije, zbog čega je potrebno da Vlada taj proces odradi transparentno.

To je u intervjuu “Vijestima” kazao glavni izvršni direktor Savjeta za migraciona ulaganja (SMU) Bruno Lecuyer.

On je objasnio da vlade koje žele da uspostave program ekonomskog državljanstva nemaju uvijek potrebno znanje i iskustvo zbog čega treba da angažuju renomirane savjetnike za taj posao.   

SMU okuplja poznate svjetske kompanije koje se bave izradom programa  ekonomskog državljanstva. Ta organizacija je u četvrtak organizovala sa Privrednom komorom Crne Gore radionicu posvećenu toj temi koja je okupila brojne predstavnike  iz te djelatnosti.

U Crnoj Gori u toku je Vladina procedura za izradu programa za ekonomsko državljanstvo. Odluka Vlade je da taj posao radi samostalno  bez međunarodnog  savjetnika, a kompanije koje su se prijavile na tender mogu da joj ponude svoje ideje bez nadoknade. Kasnije kad se program izradi kompanije čiju ideju Vlada primijeni tražile bi kandidata za crnogorski pasoš i u tom poslu bi imale zaradu.      

Vlada Crne Gore je pratila najbolju praksu kada je pokrenula javni tender krajem prošle godine. Međutim, obje ponude koje su dostavljene Tenderskoj komisiji su odbijene. Najbolji način da se nastavi u takvoj situaciji bi bio pokretanje drugog tenderskog procesa. Međutim, Vlada se odlučila za drugu opciju pozivajući kompanije da podnesu predloge besplatnih koncepata za strukturu budućeg programa za ekonomsko državljanstvo.

Izgleda da Vlada nastoji da uspostavi program bez pomoći i renomiranog savjetnika za industriju ili želi da imenuje savjetnika kroz proces koji nije potpuno transparentan. Takav nekonvencionalan pristup može imati uticaj na integritet i buduće koristi od bilo kog programa ekonomskog državljanstva.

  • Koji je model ekonomskog državljanstva  najbolji za Crnu Goru i da li ona može na taj način privući ozbiljne investitore?

Razlog zbog kojih je Savjet za investicionu migraciju odlučio da održi radionicu o predloženom posebnom investicionom programu u Crnoj Gori je da pruži Vladi i ostalim ključnim akterima u industriji pristup međunarodnoj ekspertizi koja im  može   pomoći da kritički ispitaju koji programski model bi bio najkorisniji za zemlju. Na radionici smo upoređivali međunarodne programe ekonomskog državljanstva, najbolje prakse i faktore koji doprinose uspjehu ili neuspjehu.

Vodeći  programi ekonomskog državljanstva nalažu da podnosioci zahtjeva ili daju nepovratni doprinos zemlji ili da ulažu u nekretnine. Po našem mišljenju, ove opcije bi takođe bile najbolje rešenje za crnogorski program ekonomskog državljanstva. Strane investitore je  već  privukla strateška lokacija Crne Gore, kvalifikovana radna snaga, prirodne ljepote i atraktivne prilike za investicije u nekretnine. Implementacija programa ekonomskog državljanstva  obezbijediće  dodatne podsticaje visoko platežnim pojedincima da ulažu u zemlju.

Nadamo se da će informacije koje su dali vodeći međunarodni stručnjaci koji su učestvovali na radionici pružiti Vladi Crne Gore korisne uvide i osnov za uspjeh.

  • Šta je suština ekonomskog državljanstva i kakve koristi  jedna država od takvog programa može da ima?

Glavni cilj programa ekonomskog državljanstva je privlačenje bogatih investitora, uspješnih privrednika, preduzetnika i visoko platežnih pojedinaca u jednu zemlju pružanjem im državljanstva u zamjenu za značajno ulaganje u privredu ili doprinos razvoju zemlje. 

Programi ekonomskog državljanstva dovode do direktnih prihoda za državu, kao i direktnih stranih investicija u zemlju. Na primjer, u sektor nekretnina i druge sektore, zavisno od ponuđenih mogućnosti programa (i kao takvi) sve veći broj Vlada smatra te programe inovativnim načinom pokretanja ekonomskog rasta, kao i obogaćivanjem vlastite nacije privlačenjem na svoje obale ljudi koji imaju dokazan poslovni uspjeh, raznolike talente i vrijedne mreže.

  • Koje su države najpoželjnije za ekonomsko državljanstvo?

Najbolje zemlje za uspostavljanje programa ekonomskog državljanstva su one čiji pasoši nude veću globalnu mobilnost i omogućavaju pojedincu da putuje u veliki broj drugih zemalja bez vize. Pored toga, zemlje koje imaju atraktivno tržište nekretnina i pristupačnu javnu administraciju kako bi upravljale programom revnosno i transparentno imaju najviše izgleda da iskoriste prednosti ekonomskog rasta i druge pogodnosti koje programi ekonomskog državljanstva mogu ponuditi.

  • O čemu jedna država mora da vodi računa prilikom izrade tog koncepta i  davanja pasoša strancima?

Postoji mnogo stvari koje mogu poći po zlu ako se procedure ne vode transparentno i profesionalno. Vlade koje žele uspostaviti programe ekonomskog državljanstva nemaju uvijek potrebna znanja, stručnost i iskustvo za razvoj i upravljanje tim složenim programima i trebaju se konsultovati sa renomiranim savjetnikom za profesionalnu industriju sa dokazanim iskustvom u uspostavljanju i implementaciji uspješnih programa sa najvišim nivoom integriteta.

Posljednjih godina industrija migracije investitora zainteresovala je neiskusne i nedovoljno kontrolisane kompanije i agente koje su privukli finansijski benefiti tih programa. Nažalost, ne primjenjuju sve ove kompanije najbolju poslovnu praksu, a poseban oprez je potrebno imati prilikom odabira odgovarajućih pružaoca usluga.

Važno je provjeriti rezultate kompanije, uključujući  i njihovo iskustvo u savjetovanju Vlada o uspostavljanju i implementaciji uspješnih programa migracije investitora, kao i da li su programi koji su uspostavljeni uspješni i da li daju značajan doprinos razvoju zemlje. Vlade, takođe, treba pažljivo da analiziraju da li je reputacija firme na najvišem nivou, potvrđujući  da nije uključena u razvoj ili promociju sumnjivih ili diskreditovanih programa, ili čak programa u kojima je korupcija možda bila uključena. Takođe je od ključne važnosti da proces izbora stranih vladinih savjetnika i partnera u industriji bude potpuno transparentan i časno sproveden.