Tragovi vode na pet „vrelih” Jupitera

Naznake vode su veoma maglovite zbog atmosferskih prilika, ali su naučnici „vrlo uvjereni” da ona zaista postoji
Sunčev sistem, Foto: Space.com
Ažurirano: 08.12.2013. 17:14h

NASA je saopštila da su "jedva vidljivi tragovi vode" pronađeni u atmosferi pet planeta van našeg Sunčevog sistema, što predstavlja dalji podsticaj u potrazi za planetama na kojima je moguć vanzemaljski život.

Prisutnost atmosferske vode na egzoplanetama je prijavljena i ranije, ali NASA kaže da je ovo istraživanje prvo koje "uvjerljivo mjeri i upoređuje" blijede tragove koji označavaju prisustvo vode .

"Snažno smo uvjereni da vidimo tragove vode na više planeta", rekao je Avi Mandel, naučnik u NASA i glavni autor rada objavljenog u srijedu u časopisu "Astrophysical Journal", objašnjavajući detalje novih nalaza.

"Ovaj rad u pravom smislu otvara vrata za upoređivanje koliko vode je prisutno u atmosferi na različitim vrstama egzoplaneta, na primjer, na toplijima u odnosu na one hladnije".

Riječ je o pet egzoplaneta - WASP - 17b , HD209458b , WASP -12b , WASP - 19b i XO - 1b - i sve su '"vreli Jupiteri", klasa egzoplaneta izvan Sunčevog sistema koje kruže blizu svoje zvijezde domaćina i, kao posljedicu toga, imaju vrlo visoke temperature površine. Svih pet planeta koje su ispitane pokazalo je određene znakove vode, iako je najjači trag pronađen u atmosferi WASP - 17b i HD209458b .

"Zaista otkriti atmosferu egzoplanete je izuzetno teško. Ali, uspjeli smo izvući vrlo jasan signal, a to je voda", rekao je Drejk Dening sa Univerziteta Merilend u Koledž Parku.

Planete je vrlo teško uočiti u odnosu na sjajne zvijezde sa kojima dijele kosmos. Kao što je manje od pet odsto poznatih egzoplaneta (planeta koji postoje izvan našeg Sunčevog sistema) posmatrano direktno, a naš glavni izvor informacija o njima dolazi iz posmatranja kako se svjetlost zvijezda mijenja kada planete prolaze ispred njih. Kad egzoplanete prolaze na ovaj način, blokiraju malu količinu svjetlosti koju emituje njihova zvijezda domaćin. Pažljivo mjerenje koliko svjetla je blokirano pomaže astronomima da odrede veličinu planete. Isto tako, planete će blokirati različite djelove spektra svjetlosti, u zavisnosti od toga od čega su napravljene. Različiti molekuli apsorbuju različite talasne dužine svjetlosti, pa otkrivajući koje djelove spektra ne uspijevaju da naprave pomaže astronomima da odrede sastav planeta.

U slučaju ovih pet egzoplaneta znaci prisustva vode su manje izraženi nego što se očekivalo, što naučnici objašnjavaju činjenicom da je to vjerovatno zbog "sloja izmaglice ili prašine" koji prekriva svaku od njih.