Evolucija kakvu poznajemo pod upitnikom?

jama kostiju, Foto: Flickr.com/robisa
Ažurirano: 05.12.2013. 11:11h

Odgovori na pitanje ljudske evolucije nikad nisu bili jednostavni i lagani, ali najnovija DNK analiza prastarih kostiju pronađenih u Španiji, dovela je u pitanje skoro sve što mislimo da znamo o ljudskoj evoluciji.

Tajne čovjekovog porijekla možda se kriju na sjeveru Španije, u Jami kostiju, na arheološkom nalazištu Atapuerka, odnosno pećini koja se nalazi nešto više od desetak metara pod zemljom. Ali zasad, nova DNK analiza tih prastarih kostiju podigla je više pitanja nego dala odgovora.

"Upravo sad mi smo zapravo postavili jedan veliki upitnik", ističe antropolog Matijas Mejer sa Instituta za evolucijsku antropologiju na univerzitetu Maks Plank u Njemačkoj.

Parenje sa neandertalcima ojačalo naš imuni sistem >>>

Jama kostiju zapravo je otkrivena još u 70-im godinama 20. vijeka i naučnici je otad konstantno proučavaju. U njoj su pronađeni ostaci 28 čovjekovih predaka i rođaka, a svi su bili klasifikovani kao Homo heidelbergensis, odnosno prethodnici Homo sapiensa i Neandertalaca.

Prošireno znanje o ljudskoj genetici

Ovim dostignućem je prošireno znanje o ljudskoj genetici za oko 300.000 godina, navode naučnici te dodaju da je odiseja ljudske evolucije bila daleko komplikovanija nego što se priethodno mislilo.

"Sad možemo da proučavamo DNK ljudskih predaka koji su stari stotinama hiljada godina", rekao je Svante Pabo, direktor Instituta Maks Plank i jedan od autora studije objavljene u časopisu Nature.

Prethodna najstarija DNK sekvenca hominina - izraz koji označava ljude i njihove pretke, pripadala je djevojčici koja je živjela prije oko 80.000 godina i pripadala misterioznoj azijskoj grupi, poznatoj pod imenom Denisovci.

Evolucija čovjeka upravo postala još kompleksnija

Kako prenosi AFP, Sima de los Huesos (Jama kostiju) predstavlja najveću svjetsku koncentraciju fosila hominina iz perioda pleistocena, od 700.000 do 100.000 godina. Pabo i njegov tim su očekivali da će analiza DNK pokazati da su imali zajedničkog pretka s Neandertalcima, ali to nije bio slučaj.

Naučnici su uzeli dva grama koštanog praha sa bedrene kosti i sekvencirali genom mitohondrijskog DNK (mtDNK) koji se prenosi linijom majke. Rezultat su uporedili sa genomom modernog čovjeka, majmuna, Neandertalaca i Denisovaca.

Ostali su iznenađeni kad su otkrili da su španski hominini zapravo bili u bližem srodstvu sa geografski udaljenim Denisovcima, nego Neandertalcima, sa kojima imaju morfološke sličnosti.

"Neočekivani rezultati ukazuju na kompleksnost evolucije Neandertalaca i modernog čovjeka", naveo je Huan-Luis Arsuaga, direktor Centra za istraživanje ljudske evolucije i ponašanja u Madridu.