"Habl" otkrio plavu planetu sa kišom od stakla

Pomoću teleskopa "Habl," planetu su posmatrali prije, za vrijeme i poslije prolaska pored zvijezde oko koje kruži.
Plava planeta 1, Foto: Screenshot (YouTube)
Ažurirano: 12.07.2013. 09:48h

Naučnici su po prvi put ustanovili stvarnu boju jedne planete van našeg Sunčevog sistema - astronomi su otkrili azurno plavu planetu koja kruži oko zvijezde udaljene 63 svjetlosne godine, objavili su Nasa i Evropska svemirska agencija.

Na planeti nazvanoj HD 189733b duvaju vjetrovi brzinom od 7.200 kilometara na sat i dnevna temperatura je 1.093 Celzijusa.

Naučnici smatraju da u takvim uslovima, zbog jakih vjetrova, na ovoj planeti sa strane pada tečno staklo.

Plava boja potiče od "maglovite, vjetrovima spaljene atmosfere koja sadrži oblake na velikim visinama, prošaranim silikatnim česticama," obavještava Nasa.

Silikat koji se kondenzuje u toploti može da formira veoma male kapljice stakla koje svjetluca plavom svjetlošću, prije nego crvenom.

Zbog sličnosti sa Jupiterom, HD 189733b spada u grupu "vrućih Jupitera," planeta koje su po veličini slične gasovitoj planeti iz našeg sistema, ali su znatno bliže svojoj matičnoj zvijezdi.

Planeta je otkrivena još 2005. godine, ali je tek sada utvrđena tamno plava boja planete, mjerenjem količine svjetlosti koja se reflektuje sa njene površine.

"Vidjeli smo svjetlost cijelog sistema koja pada na plavi dio spektra tokom planetinog prolaska iza zvijezde. Tim saznanjima smo zaključili da je planeta plave boje, jer je signal ostao konstantan i u drugim bojama koje smo mjerili - objašnjava Tom Evans sa Univerziteta Oksford.

Planeta je udaljena samo 4,6 miliona kilometara od zvijezde, zbog čega ima sinhronu rotaciju, što znači da je ka matičnoj zvijezdi okrenuta uvijek jedna strana planete, dok je druga strana uvijek u mraku.