Supernova i crne rupe snimljene teleskopom Nustar

Ažurirano: 10.01.2013. 11:09h

Orbitirajuća opservatorija Nustar, lansirana sredinom prošle godine, već je pružila nov pogled na kosmos.

Zašto su ULXs toliko sjajne, i dalje je misterija

Na dvije fotografije, objavljene na 221. susretu Američkog astronomskog društva, vide se ostaci supernove Kasiopeje A, te dvije crne rupe u spiralnoj galaksiji IC 342, prenio je BBC.

Misija Nustar otkriva visokoenergetske X-zrake, pa se tako na fotografiji Kasiopeje A, udaljene od Zemlje 11.000 svjetlosnih godina, vidi prsten visokoenergetskih X-zraka koje okružuju već poznatu okolinu - talasne dužine koje vidimo i nisko energetske X-zrake koje vidi svemirski teleskop "Čandra".

Sjajne crne rupe

Dvije crne rupe u galaksiji IC 342, poznatoj i kao Kaldvel 5, u sazvježđu Žirafe, udaljene od Zemlje oko sedam miliona svjetlosnih godina, koje su ranije viđene "Čandrom" sada su nevjerovatno sjajne na fotografiji Nustara. "Čandrom" je otkriveno prisustvo dvije zasljepljujuće crne rupe, poznate kao ultrasvjetlosni izvori X-zraka (ULXs).

"Visokoenergetske X-zrake su ključ za misteriju ovih objekata"

Zašto su ULXs toliko sjajne, i dalje je misterija. Ove crne rupe nisu toliko moćne kao supermasivne crne rupe u središtima galaksija, ali su najmanje 10 puta sjajnije od crnih rupa stelarne mase kakve se nalaze među zvijezdama u našoj galaksiji Mliječni put.

Astronomi smatraju da su ULXs neuobičajene crne rupe srednje mase, sa masom nekoliko hiljada puta većom od našeg Sunca, ili su u pitanju manje crne rupe stelarne mase u neoubičajeno sjajnoj fazi. Treća mogućnost je da one ne spadaju ni u jednu od ovih kategorija.

Plava boja ukazuje na visokoenergetske X-zrake (Foto: NASA/JPL-Caltech/DSS)

"Visokoenergetski X-zraci su ključ za misteriju ovih objekata. Bilo da su u pitanju masivne crne rupe ili za njihovo postojanje važi nova fizika, odgovori će biti fascinantni", kaže Fiona Harison, glavni istraživač projekta Nustar u kalifornijskom Institutu za tehnologiju u Pasadeni.

Nustar

Nustar (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) je svemirski teleskop koji se fokusira na visokoenergetske X-zrake.

To je 11. misija satelitskog programa američke svemirske agencije NASA "SMEX-11" (Small Explorer) i prvi teleskop za X-zrake u svemiru koji registruje energije van dometa "Čandre" i "XMM-Njutona".

Nustar je lansiran 13. juna 2012. sa ciljem istraživanja supermasivnih crnih rupa i ostataka supernova.

Galerija