Havajsko ostrvo Oahu rastvara se iznutra, geolozi predviđaju nestanak

Havaji, Oahu, Foto: Soest.hawaii.edu
Ažurirano: 24.12.2012. 10:21h

Havajsko ostrvo Oahu na sjevernom Pacifiku rastvara se iznutra i u budućnosti bi moglo da u potpunosti nestane sa mape, tvrde geolozi.

"Više materije se rastvara sa tih ostrva nego što odnosi erozija"

Oni su otkrili da se planine Kulau i Vajane, smještene na trećem najvećem ostrvu Havaja Oahu, erodiraju iznutra uz pomoć podzemnih voda, prenio je “Sajens dejli”. Te planine će se godinama smanjivati i na kraju će od njih ostati samo ravna ploča, pokazala je najnovija studija.

Erozija, međutim, nije glavni krivac za to. Naučnici tvrde da se planine Oahu, u stvari, rastvaraju iznutra.

"Pokušavamo da shvatimo koliko brzo ostrvo “odlazi” i koliki je uticaj klime na tu stopu", kaže geolog Stiv Nelson sa Univerziteta Brajam Jang.

"Više materije se rastvara sa tih ostrva nego što odnosi erozija", dodao je Nelson, koji je sa kolegama dva mijeseca prikupljao uzroke iz podzemnih i površinskih voda, kako bi vidjeli koja odnosi više minerala.

Sva havajska ostrva napravljena su od samo jedne vrste kamena, a klima varira. Predviđanja budućnosti ostrva treba da uzmu u obzir i tektonske ploče. Kako se Oahu pomjera ka sjeverozapadu, ostrvo, u stvari, polako ali sigurno, raste.

Prema procjenama naučnika, neto efekat je da će Oahu nastaviti da raste sljedećih 1,5 miliona godina. Sila podzemnih voda će, na kraju, trijumfovati i ostrvo će početi da nestaje.