Preminuo Ijan Vilmut, šef naučnog tima koji je kloniranjem stvorio ovcu Doli

Ilustracija, Foto: Shutterstock

Ijan Vilmut, pionir kloniranja čiji je rad bio ključan za stvaranje ovce Doli 1996. godine, umro je u 79. godini, saopšteno je juče.

Univerzitet u Edinburgu, u Škotskoj, saopštio je da je Vilmut umro prije dva dana od Parkinsonove bolesti.

Embriolog je koristio tehniku kloniranja za pravljenje matičnih ćelija koje bi se mogle koristiti u regenerativnoj medicini.

Njegov rad je bio ključan za istraživanja u svrhu liječenja genetskih i degenerativnih bolesti čija je osnova pomaganje tijelu da popravi oštećeno tkivo.

Institut Roslin podsjetio je da je Vilmut dobio vitešku titulu 2008. i da se 2012. povukao sa univerziteta. Kasnije je istraživao Parkinsonovu bolest, pošto je i sam od nje obolio.

Datum sahrane nije objavljen.

Vilmut je svojevremeno pokrenuo globalnu diskusiju o etici kloniranja objavom da je njegov tim sa Rozlin instituta za životinjsku bionauku klonirao jagnje koristeći jedro iz ćelije odrasle ovce.

U akademskim spisima poznatim prvo kao „6LL3“, jagnje je nazvano Doli, po američkoj kantri-pjevačici Doli Parton.

Kloniranje Doli bilo je prvi put da su naučnici uspjeli da navedu zrelu odraslu ćeliju da se ponaša kao ona iz tek oplođenog embriona kako bi stvorili genetski identičnu životinju.

Dok su neki naučnici Dolino stvaranje opisali kao revoluciju, druge je taj događaj veoma uznemirio, a kritičari su eksperiment nazvali neetičkim.

Godinu nakon Dolinog stvaranja, američki predsjednik Bil Klinton uveo je zabranu korišćenja federalnih fondova za kloniranje ljudi, ali nije zabranio sva istraživanja kloniranja.

Dolino stvaranje podstaklo je druge naučnike da kloniraju životinje uključujući pse, mačke, konje i bikove.

Doli je takođe podstakla pitanja o eventualnom kloniranju ljudi i izumrlih vrsta.

Posljednjih godina, naučnici su predložili vraćanje iz mrtvih vunastog mamuta - kombinovanjem uređivanja gena i kloniranja.

Dolina kreacija bila je dio šireg projekta naučnika za stvaranje genetski modifikovanih ovaca koje bi mogle da proizvode terapeutske proteine u svom mlijeku.

Otprilike šest godina nakon Dolinog rođenja, naučnici su eutanazirali to jagnje, jer se kod njega razvio neizlječivi rak pluća.