Naučnici u blizini Zemlje otkrili signal star osam milijardi godina

Naučnici sugerišu da otkriće potvrđuje da se FRB-ovi mogu koristiti za mjerenje materije koja nedostaje između galaksija, pružajući novi način mjerenja svemira

Ilustracija, Foto: Shutterstock

Astronomi su detektovali do sada najudaljenije brze signale radiotalasa, takozvane FRB. Međunarodni tim uočio je udaljenu eksploziju kosmičkih radiotalasa koja je trajala manje od milisekunde.

Veliki teleskop (VLT) Evropske južne opservatorije (ESO) utvrdio je njen izvor u toliko udaljenoj galaksiji da je njenoj svjetlosti trebalo osam milijardi godina da stigne do nas. Brzi signal radiotalasa (FRB) takođe je jedan od najenergičnijih do sada opaženih - oslobodio je u malom djeliću sekunde ekvivalent Sunčeve ukupne emisije tokom 30 godina.

Naučnici sugerišu da to otkriće potvrđuje da se FRB-ovi mogu koristiti za mjerenje materije koja nedostaje između galaksija, pružajući novi način mjerenja svemira. Sadašnje metode procjene mase svemira daju protivrječne odgovore i dovode u pitanje standardni model kosmologije, prenosi N1.

Rajan Šenon, profesor na Tehnološkom univerzitetu Svinburn u Australiji, koji je bio jedan od vođa studije, rekao je: “Ako saberemo količinu normalne materije u svemiru - atoma od kojih smo svi sazdani - otkrićemo da nedostaje više od polovine onoga što bi danas trebalo da bude“.

“Mislimo da se materija koja nedostaje skriva u prostoru između galaksija, ali može biti toliko vruća i difuzna da ju je nemoguće videti korištenjem normalnih tehnika.”

Dodao je da brzi radio signali "osjećaju" taj jonizovani materijal. Čak i u svemiru, koji je gotovo savršeno prazan, mogu "vidjeti" sve elektrone, a to nam omogućava da izmjerimo koliko stvari ima između galaksija.

Eksploziju nazvanu FRB 20220610A otkrio je u junu prošle godine radioteleskop ASKAP u Australiji.

Stjuart Rajder, astronom sa Univerziteta Mekvajer u Australiji i jedan od vodećih autora studije, rekao je: “Koristeći ASKAP-ov niz antena, uspjeli smo da precizno odredimo odakle je prasak došao. Zatim smo upotrijebili ESO-ov VLT u Čileu u potrazi za izvornom galaksijom, otkrivši da je starija i udaljenija od bilo kojeg drugog FRB izvora pronađenog do danas i vjerovatno unutar male grupe galaksija koje se spajaju.”

Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu „Sajens“.