Otkrivena ogromna crna rupa nastala 470 miliona godina poslije Velikog praska

24324 pregleda 75 reakcija 17 komentar(a)
Fotografija koju je napravio svemirski teleskop Džejms Veb, Foto: NASA

Naučnici su otkrili najstariju dosad poznatu crnu rupu koja je nastala samo 470 miliona godina poslije Velikog praska.

Nalazi objavljeni u ponedeljak potvrđuju ono što su dosad bile samo teorije - da su supermasivne crne rupe postojale u osvit univerzuma. NASA-in svemirski teleskop Džejms Veb i opservatorija Čandra za X-zračenje udružili su se prošle godine na ovim posmatranjima.

S obzirom na to da je univerzum star 13,7 milijardi godina, starost ove crne rupe je 13,2 milijarde godina.

Naučnike je dodatno zapanjila veličina ove crne rupe – 10 puta je veća od crne rupe u Mliječnom putu.

Vjeruje se da je njena masa od 10 odsto do 100 odsto mase svih zvijezda u njenoj galaksiji, rekao je glavni autor Akos Bogdan iz Harvard-Smitsonijan centra za astrofiziku. To nije ni blizu odnosa mase crnih rupa u Mliječnom putu i drugim obližnjim galaksijama, koje se procijenjuju na 0,1 odsto, naveo je on.

"Jednostavno je dosta rano u univerzumu za takvog diva", rekla je Prijamvada Natarajan sa Univerziteta Jejl, koja je učestvovala u studiji objavljenoj u časopisu Nejčr astronomi (Nature Astronomy).

Istraživači vjeruju da je crna rupa nastala od ogromnih oblaka gasa koji su se urušili u susjednoj galaksiji..

Činjenica da ju je Čandra otkrio potvrđuje "bez sumnje da je to crna rupa", kaže Natarajan.

Sa X-zracima "zapravo hvatate gas koji se gravitaciono uvlači u crnu rupu, ubrzava se i počinje da sija u X-zracima", rekla je ona.

Prema naučnicima, teleskop Veb je možda uočio crnu rupu koja je starija 29 miliona godina, ali ona tek treba da bude posmatrana X-zracima i potvrđena.