mandati aktuelnih poslanika traju do 6. novembra 2020.

IA i CEGAS: Đukanovićeva odluka o datumu izbora je neustavna, Crna Gora će imati "dvije skupštine"

"Ukoliko je riječ o grubom previdu, zahtijeva hitnu reakciju Predsjednika države i donošenje nove odluke o datumu održavanja izbora. Ako je, pak, riječ o namjeri Predsjednika da prekrši Ustav, onda je neophodno da Ustavni sud ukine odluku Predjednika", navode Marić i Muk

8956 pregleda 6 komentar(a)
Milo Đukanović, Foto: Savo Prelević
Milo Đukanović, Foto: Savo Prelević

Ukoliko se izbori zaista održe 30. avgusta, za kad ih je Predsjednik države zakazao, Crna Gora bi u trajanju od 36 dana mogla imati “dvije Skupštine”, kaže se u zajedničkom saopštenju Instituta alternativa (IA) i Centra za građanske slobode (CEGAS) koje potpisuju Stevo Muk i Boris Marić.

"Odluka Predsjednika Crne Gore da se izbori za poslanike u Skupštini Crne Gore održe 30. avgusta je neustavna. Cjelovitim tumačenjem odgovarajućih odredbi Ustava Crne Gore i Zakona o izboru odbornika i poslanika, nesporno je da se bez skraćenja mandata aktuelnog saziva Skupštine, izbori ne mogu održati 30. avgusta. Ukoliko se to zaista desi, Crna Gora će u periodu od 36 dana (od 1. oktobra do 6. novembra) imati ”dvije skupštine“, odnosno dva saziva Parlamenta", navodi se u saopštenju.

Pojašnjavaju da po Ustavu Crne Gore, mandat poslanika traje četiri godine, te s obzirom na to da je aktuelni saziv konstituisan 7. novembra 2016. godine, mandat sadašnjih narodnih predstavnika u Skupštini traje do 6. novembra 2020. godine.

Ako bi se izbori održali 30. avgusta, prema Zakonu o izboru odbornika i poslanika, mandati poslanika novog saziva Parlamenta morali bi biti potvrđeni ”u roku od 30 dana od održavanja izbora“, odnosno najkasnije do 1. oktobra. Po automatizmu, istog dana ”prestaje mandat poslanika prethodnog saziva”. Dok bi po Zakonu prestao mandat prethodnog saziva, po Ustavu bi taj mandat tekao do 6.novembra.

"Riječ je o nedopustivoj ustavno-pravnoj situaciji, koja, ukoliko je riječ o grubom previdu, zahtijeva hitnu reakciju Predsjednika države i donošenje nove odluke o datumu održavanja izbora. Ako je, pak, riječ o namjeri Predsjednika da prekrši Ustav, onda je neophodno da Ustavni sud hitno i po službenoj dužnosti ukine Odluku Predsjednika kao neustavnu" zaključuju se u saopštenju.