UKINUTA PRESUDA PROTIV NOVINARA

Niste rekli kako je to kum Ban oštećen

Viši sud ukinuo presudu kojom su “Monitor” i novinari Tadić Mijović i Radulović osuđeni na novčanu kaznu od 4.000 eura
79 pregleda 1 komentar(a)
presuda, Foto: Shutterstock
presuda, Foto: Shutterstock
Ažurirano: 13.10.2015. 17:36h

Viši sud u Podgorici ukinuo je presudu kojom su nedjeljnik “Monitor” i novinari tog lista Milka Tadić Mijović i Zoran Radulović, osuđeni na novčanu kaznu od 4.000 eura zbog povrede časti i ugleda premijerovom kumu Dejanu Banu.

Konstatovano je da prvostepeni, Osnovni sud na Cetinju nije uzeo u obzir Evropsku konvenciju o zaštiti ljudskih prava i sloboda, Ustav Crne Gore, ali ni praksu suda u Strazburu.

U Višem sudu su ocijenili da se sud nije bavio utvrđivanjem činjenica relevantnih za presuđenje.

"Sud je dužan vršiti odmjeravanje ugroženosti prava tužioca na dostojanstvo, čast i ugled, u odnosu na pravo na slobodu izražavanja", navodi se u obrazloženju presude.

Iz drugostepenog suda su objasnili da je sud dužan bio da utvrdi i u čemu se sastoji šteta koju je Ban pretrpio, ukoliko već utvrdi da je tužiocu ugroženo pravo na privatnost i ugled.

"U ponovnom postupku sud će odgovarajućom analizom proporcionalnosti procijeniti kontekst u kojem se u spornom članku pominje tužilac...", piše u rješenju Višeg suda.

Ustavni sud je nakon četiri godine od podnošenja, usvojio žalbu nedjeljnika “Monitor” i poništio presudu Višeg suda u Podgorici, koji je prvo potvrdio presudu Osnovnog suda, a sada je ukinuo.

Sudije Ustavnog suda saopštile su da su Radulović i Tadić-Mijović imali pravo da pišu o korišćenju društvene imovine i da to što Ban nije javna ličnost u tom slučaju nije prioritetno.

“Monitor” je u tekstu 'Prva familija Crne Gore' objavio da su 'crnogorsku tranziciju obilježili Đukanovićevi prijatelji Veselin Vukotić, Veselin Barović, braća Dejan i Duško Ban, Dragan Brković, Vuk Rajković, Goran Rakočević, Dušanka Jeknić, Radmila Vojvodić...

“Većina njih, sada posjeduju bogatstvo i kompanije koje uspješno posluju, zahvaljujući specifičnim crnogorskim tržišnim uslovima, gdje su ljudi bliski bivšem premijeru uvijek na dobitku… Barovićevi saradnici iz Mie, braća Ban, biznis su unaprijedili kupovinom Pomorskog saobraćaja (trajekt Kamenari - Lepetani) koji su od državnih fondova dobili za cijenu jednaku godišnjem profitu ove unosne kompanije”, piše u tekstu.

Ban je zbog navodne povrede časti i ugleda, pokrenuo postupak u oktobru prije osam godina i tražio 30.000 eura.

“Monitor” je, u međuvremenu, već platio dosuđenih 4.000 eura.

Visoke kazne ugrožavaju medije koji su na meti moćnih krugova

Tadić Mijović je rekla da je raduje takva odluka Suda i da se nada da će odluke Ustavnog i Višeg suda uticati na crnogorske sudove da ne kažnjavaju medije zbog neutemeljenih tužbi.

"U posljednjih nekoliko godina po presudama crnogorskih sudova, 'Monitor', 'Vijesti' i 'Dan' platili su preko 300.000 eura, što je značajno ugrozilo naše poslovanje, dovelo u pitanje funkcionisanje medija i samim tim slobode izražavanja", kazala je direktorka "Monitora".

On je dodala i da je najviše plaši potpuno neujednačena sudska praksa pojedinih sudova, zbog čega “svi osjećamo pravnu nesigurnost”.

Novinarka je podsjetila i na posljednju neutemeljenu presudu po tužbi Ane Kolarević, koju su takođe već platili, navodeći da će sigurno proći mnogo godina dok se i u tom slučaju ne izbore za pravdu.

“Problem je što je pravda jako spora i što kazne , koje su obično mnogo veće i od prakse suda u Strazburu, ozbiljno ugrožavaju medije koji su na meti moćnih krugova”, zaključila je Tadić-Mijović.

Preporučujemo za Vas