PRECIZNO POREĐENJE

Koja namirnica je zdravija - krompir ili pirinač?

Krompir ima više vitamina i drugih hranljivih materija od pirinča. Ali ako želimo da iskoristimo njegov povoljan sastav, radije bi trebalo da se odreknemo masnih dodataka

8172 pregleda 1 komentar(a)
Ilustracija, Foto: Shutterstock
Ilustracija, Foto: Shutterstock

Uz hljeb i tjesteninu, pirinač i krompir su najpopularniji prilozi z glavna jela. Zato se postavlja pitanje - koji izbor je zdraviji?

Odnos kalorija, masti i proteina u pirinču i krompiru

Ako želite da smršate i zato želite da kontrolišete energetsku vrijednost namirnica koje jedete, i pirinač i krompir su prikladne namirnice. Obje su skoro bez masti (manje od 1 g na 100 g), ali krompir pobjeđuje s nižom energetskom vrijednošću (krompir: 77 kCal/100 g, kuvani bijel pirinač: 360 kCal/100 g). Sa druge strane, pirinač ima nešto više proteina (2,8 g/100 g, krompir 2 g/100 g).

Odnos vlakana u pirinču i krompiru

Oljušteni kuvani krompir ima više vlakana od bijelog pirinča, dok mladi krompir s ljuskom ima otprilike istu količinu vlakana kao pirinač cijelog zrna. Umjesto bijelog pirinča i pire krompira ili pomfrita, odlučite se za pečeni mladi krompir ili pirinač od cijelog zrna ako želite da povećate unos vlakana u ishrani.

Odnos vitamina i minerala u pirinču i krompiru

Krompir je bogatiji vitaminima i mineralima od pirinča. Porcija kuvanog bijelog pirinča zadovoljava približno trećinu dnevne potrebe za vitaminom B6 (koji je važan za formiranje aminokiselina i crvenih krvnih zrnaca), dok vam porcija kuvanog krompira pruža polovinu optimalne dnevne doze vitamina B6.

Osim toga, porcijom krompira unosite i polovinu preporučene dnevne količine vitamina C, a obje namirnice sadrže i druge vitamine, kao što su tiamin (B1) i riboflavin (B2). A šta je sa mineralima? Obje namirnice sadrže sličnu količinu magnezijuma, cinka i fosfora, dok krompir prednjači po sadržaju kalijuma (skoro koliko i banane), fosfora i kalcijuma.

Krompir vs. pirinač - koji prilog je zdraviji?

Krompir ima više vitamina i drugih hranljivih materija od pirinča. Ali ako želimo da iskoristimo njegov povoljan sastav, radije bi trebalo da se odreknemo masnih dodataka, poput putera, pavlake, slanine ili kačkavalja, kojima volimo da "začinimo" jela od krompira. Umjesto toga radije koristite maslinovo ulje i bijeli luk.

Za kraj, važan faktor je i rok trajanja namirnica. Naime, pirinač može dugo da se čuva i samim tim duže zadržava svoje hranljive sastojke, u odnosu na krompir, prenosi Citymagazin.