Svijetla galaksija otkriva početak svemira

Ažurirano: 29.06.2011. 20:30h

Evropski astronomi detektovali su svjetlost sa veoma svijetle, stare galaksije sa super masivnom crnom rupom u svom središtu, za koju tvrde da će im pomoći da objasne pojedinosti vezane za početak svemira.

Ovaj fenomen je poznat pod nazivom kvazar. Riječ je o izuzetno svijetlim, ali veoma udaljenim galaksijama sa moćnom crnom rupom u svom jezgru.

Dosad najudaljeniji kvazar ikada viđen odaslao je svjetlost 870 miliona godina nakom Velikog praska za koji se vjeruje da se dogodio prije oko 13,7 milijardi godina.

Ovaj rekord su sada oborili evropski astronomi koji su, poslije petogodišnjeg istraživanja, pronašli kvazar koji je emitovao svjetlost 770 miliona godina nakon rođenja kosmosa.

"Ovaj kvazar je svojevrsna sonda ranog Univerzuma", kazao je za AFP vođa tima, astrofizičar Stiven Voren sa Imperijalnog koledža u Londonu.

"Riječ je o veoma rijetkom nebeskom tijelu koji će nam pomoći da shvatimo kako su super masivne crne rupe narasle nekoliko stotina miliona godina nakon Velikog praska", dodao je on.

Mjerenja pokazuju da crna rupa kvazara ima masu koja je oko dvije milijarde puta veća od Sunca, što je veličina koju je teško pomiriti sa važećim teorijama.

Super masivnim crnim rupama su, prema postojećim hipotezama, bile potrebne milijarde godina da bi narasle, postepeno usisavajući materiju iz svog okruženja.

Kvazar je nastao u posljednjem periodu "reionizacije", eri stvaranja prvih zvezdi. Tokom istraživanja, čiji su rezultati objavljeni u časopisu "Nejčer", astronomi su koristili Evropski veliki teleskop na Andima u Čileu, kao i britanski infracrveni teleskop na Havajima.

Galerija