Otkrivena bakterija koja živi bez svjetla i kiseonika

Ažurirano: 27.11.2012. 18:03h

Američki naučnici su otkrili bakteriju koja živi u slanom jezeru na Antarktiku, bez svjetlosti i kiseonika, u posebno nepovoljnim uslovima, kakvi bi mogli da postoje i negdje drugo u našem Sunčevom sistemu, gdje bi takav oblik života bio moguć.

U jezeru Vida otkrivene su veoma visoke koncentracije amonijaka, nitrogena, vodonika, sumpora, nitrata i nitrogen oksida. Otkriveni mikroorganizmi žive 20 metara ispod leda, u vodi čija je slanoća veća od 20 odsto, a temperatura dostiže -13 stepeni Celzijusa.

"Otkriće ovog ekosistema nam pruža indicije o drugim ledenim i izolovanim sredinama na Zemlji, a možda i obrazac za oblike života na drugim planetama prekrivenim ledom koji mogu da sakrivaju naslage soli i okeane, poput Evrope, Jupiterovog mjeseca", rekao je Natanijel Ostrom, zoolog sa univerziteta u Mičigenu i koautor radova objavljenih u Analima Američke naučne akademije.

Ostrom

Povećana koncentracija vodonika i nitrogen oksida u plinovitom stanju vjerovatno osiguravaju izvor hemijske enegije koji omogućava postojanje tog izolovanog mikropskog ekosistema, pretpostavlja naučnik.

Plinovi nastaju hemijskom reakcijom veoma slane vode i okolnih stijena bogatih željezom.

Uprkos veoma niskim temperaturama, potpunom nedostatku svjetla i visokoj slanoći, ova sredina sakriva bogatu faunu različitih bakterija koje mogu da prežive bez Sunčeve energije.

Ranija istraživanja jezera Vide upućuju na to da su ti mikropski ekosistemi skoro 3.000 godina bili izolovani od bilo kakva spoljnog uticaja. Ali, postoje i drugi ekstremni ekosistemi bez svjetla, blizu vrućih hidrotermalnih izvora na dnu okeana.