Naučnici u svemiru uočili "mitski" molekul HeH+

Ilustracija, Foto: Pixabay

Naučnici su objavili da su prvi put u svemiru otkrili mitsku česticu nazvanu HeH+ koja bi mogla biti prvi molekul formiran u svemiru, koji je označio, kako kažu, "rađanje hemije".

Prema opšteprihvaćenoj teoriji, svemir je nastao prije 13,8 milijardi godina Velikim praskom. Bio je ispunjen uniformnim gasom, a činili su ga laki elementi kao što su vodonik i helijum. Prema toj teoriji, otprilike 100.000 godina poslije, kada su temperature počele da padaju, molekul HeH+ formirao se iz atoma helijuma i protona.

Taj prelomni trenutak "prvi je korak u dugoj evoluciji koja je trajala milijardama godina i na kraju stvorila molekule tako kompleksne kao što je DNK", objašnjava Dejvid Nofeld sa univerziteta Džons Hopkins u Sjedinjenim Državama, koautor studije objavljene u časopisu Nature.

Iako je postojanje molekula HeH+ demonstrirano u laboratoriji 1925. godine, nikada nije bila otkrivena u svemiru.

I s razlogom, jer je s vremenom nestala iz našeg okruženja, transformisana u molekule vodonika i atome helijuma.

"Izostanak konačnog dokaza njegovog postojanja u međuzvezdanom prostoru pred astronome je stavljalo istinsku dilemu", objasnio je Rolf Gisten s Instituta Maks Plank za Radio astronomiju u Njemačkoj i koji je glavni autor studije objavljene u srijedu.

Molekul se konačno pojavio u mladoj planetarnoj maglici NGC 7027, čiji su uslovi odraz primitivnog svemira.

Mitski molekul uočila je SOFIA, što je engleska skraćenica za Stratosfersku opservatoriju za infracrvenu astronomiju (Stratospheric observatory for infrared astronomy), a riječ je o Boingu 747 preinačenom u leteću opservatoriju.

Izvor: Nacionalna geografija