Dušanka Vujičić, profesorica razredne nastave u nikšićkoj osnovnoj školi „Ratko Žarić“, Olivera Lučić, profesorica biologije iz Srednje ekonomsko-ugostiteljske škole, takođe iz Nikšića, i Danka Medunjanin, pedagogica u Obrazovnom centru Plužine, kao autorke i koautorke međunarodnih eTwinning projekata, za individualni i rad svojih učenika nagrađene su priznanjem „Evropska nagrada za kvalitet“. Riječ je o nagradi koju dodjeljuje najveća evropska edukativna mreža nastavnika iz Evrope, eTwinning.
Lučić je i prošle godine za dva eTwinning projekta dobila „Evropsku oznaku kvaliteta“, a ove godine za četiri – u dva je bila koautorka, „Idemo zeleno“, projekat je okupio 19 škola iz Rumunije, Turske, Grčke, Italije, Crne Gore i Francuske, i „Ups! Zabranjena riječ“, u saradnji sa četiri škole iz Turske, kao i za učešće u projektima „Srećan sam u školi“, gdje je učestvovalo 40 škola iz 30 zemalja, i „Grad budućnosti sa STEM“, učešće uzele 22 škole iz Turske, Grčke, Rumunije, Azerbejdžana, Portugala, Gruzije, Jordana i Crne Gore.
“Mislim da ova priznanja potvrđuju predanost inovativnom pristupu učenju i uspješnoj međunarodnoj saradnji u obrazovanju. Projekti su trajali između četiri i osam mjeseci, a kroz njih su učenici imali priliku da razmjenjuju znanja i iskustva, uče, upoznaju se i sarađuju sa vršnjacima iz različitih država”, kazala je Lučić za “Vijesti”.

Kako je istakla, posebno je ponosna što je u pomenutim projektima učestvovalo oko 40 učenika iz Srednje ekonomsko-ugostiteljske škole koji su aktivno doprinosili kreativnošću i inovativnošču.
“Posebno me raduje što su moji učenici kroz ove projekte imali priliku da razvijaju ključne kompetencije 21. vijeka – unapređuju svoje jezičke i digitalne (ICT) vještine, šire vidike, upoznaju različite kulture i uče kroz saradnju sa vršnjacima iz drugih zemalja. Ovakvi projekti doprinose ne samo akademskom razvoju, već i jačanju njihovih socijalnih i interkulturalnih kompetencija, što ih priprema za izazove budućnosti. Nastavljamo i ove godine sa inovacijama i saradnjom na međunarodnim projektima, gradeći mostove obrazovanja i kulture među mladima širom Evrope”, poručila je Lučić.
Od oktobra, u okviru novog eTwinning projekta, „Putujemo Evropom bez pasoša“ sarađuje sa partnerima iz više evropskih zemalja, a radi i na projektu „Kišne kapi“, koji je u konkurenciji Eko škola iz Crne Gore proglašen najboljim na prošlogodišnjem konkursu Fondacije “Čini dobro”.
Vujičić je nagrađena za projekat „Pišem ja, pišeš ti“, koji je realizovala zajedno sa koleginicama iz Prokuplja, Jelenom Babić i Ljiljanom Sokolović. U projektu, kojim se razvija čitalačka pismenost, ali i timski rad i saradnja sa učenicima van Crne Gore, učestvovao je 21 nastavnik iz Crne Gore, Sjeverne Makedonije, Hrvatske i Srbije.
“Cilj projekta je ohrabrivanje i motivisanje učenika za čitanje, pisanje i aktivno slušanje, razvijanje ljubavi prema narodnoj i umjetničkoj književnosti, stvaralačkom radu, njegovanje ljubavi prema književnosti, podsticanje mašte i kreativnosti učenika, razvijanje empatije i društveno odgovornog ponašanja”, kazala je Vujičić.

Sakupljeni dječji literarni radovi, kao produkti projekta, su u pripremi za štampu u vidu zbornika i biće prodati u humanitarne svrhe, a novac će biti namijenjen za liječenje „djece leptira”.
“Projekat je ostvario značajan uticaj na učenike, razvijajući kod njih ljubav prema književnosti, empatiju i kreativno izražavanje, a pozitivni rezultati pokazuju da je ovakav pristup efikasan u podsticanju učenika na stvaralački rad i literarno izražavanje”, kazala je Vujačić za “Vijesti”.
Projekat je školu „Ratko Žarić“ svrstao u jedinu vaspitno-obrazovnu ustanovu iz Crne Gore koja školuje osnovce po evropskim standardima kvaliteta.
Vujičić nije samo dobila Evropsku oznaku kvaliteta, već je od 2022. i članica Nacionalnog tima koordinatora i ambasadorka eTwinning programa za Crnu Goru. Njen zadatak je da, kroz predavanja, vebinare i seminare, promoviše eTwinning platformu i mogućnosti koje ona pruža korisnicima.
"Projektno učenje pruža učenicima mogućnost da razvijaju kompetencije potrebne za život i rad u 21. vijeku. Autori projekata uglavnom osmišljavaju zadatke koji su za učenike izazovni i interesantni, zato i djeca mlađeg uzrasta, kao i tinejdžeri, rado izvršavaju projektne zadatke. Značaj učešća u projektima za učenike je ogroman. Nadam se da će nastavnici crnogorskih škola to uvidjeti, jer su znanja i vještine koje učenici stiču ovakvim načinom učenja dugotrajnija i funkcionalnija. eTwinning nam otvara vrata Evrope, tako što nam pruža mogućnost da sarađujemo sa nastavnicima i učenicima mnogih država. Zajedničkim radom na raznim projektima sa nastavnicima širom Evrope, saznajemo više o njihovim obrazovnim sistemima i načinima rada, te dio implementiramo u ličnu nastavnu praksu. Učešćem u projektima učenicima omogućavamo da usvajaju znanja i stiču vještine na inovativan način", kazala je Vujačić, koja i ove godine sa učenicima učestvuje u većem broju projekata.
Kako je istakla, ne radi ništa zbog nagrada, već iz zadovoljstva, a onda dođu i priznanja.
"Ovo priznanje je još jedna potvrda da radim dobro, a sve nagrade nas obavezuju i motivišu da nastavimo u tom smjeru”, poručila je.
Medunjanin je priznanje dobila za projekat „Međunarodni dan žena- pažnja ili ostvarena prava“, koji je realizovala sa učiteljicom iz Foče, Sandrom Sredojević. U sklopu projekta skrenule su pažnju na istorijsku pozadinu praznika, ali i uspjele da učenici vrijeme koje provedu na Internetu iskoriste kvalitetno – da nešto nauče, steknu nove vještine, iskažu kreativnost, kao i da se upoznaju sa učenicima van Crne Gore.

„Osim mene, u nagrađenom projektu je učestvovalo još nekoliko nastavnika iz škole, što je doprinijelo nkegovom kvalitetu. Ova nagrada predstavlja priznanje za dosadašnji rad, ali i motivaciju za dalje angažovanje. E-twinning platforma nudi zaposlenima u školi mogućnost da se stručno usavršavaju, uče, razvijaju svoje kompetencije, kreiraju i učestvuju u projektima sa partnerima iz drugih zemalja Evrope, a učešće više nastavnika iz škole nam omogućava da i mi u školi bolje timski funkcionišemo. Za učenike su e-Twinning projekti takođe značajni iz razloga što im nude mogućnosti da se i sami uključuju u rad na platformi. Na taj način razvijaju svoje ICT kompetencije, komunikacione sposobnosti, komunikaciju na stranom jeziku, jačaju timski duh i zajedništvo u školi. Kroz ovakve aktivnosti možemo prepoznati i neke njihove talente i potencijale koji su nam bili nepoznati”, kazala je Medunjanin “Vijestima”, koja i ove godine nastavlja sa eTwinning projektima.
Bonus video:
