NASLOVNE STRANE I GLAVNE PORUKE VEĆINE SRBIJANSKIH MEDIJA IZ JEDNE GLAVE

Nema dobrih odnosa dok Vučić uređuje medije

Cvijetin Milivojević kaže da je Vučićeva propaganda protiv crnogorske Vlade kontraproduktivna; Vesna Rajković Nenadić navodi da je medije iz Srbije u Crnu Goru doveo DPS, te da sad svjedočimo efektu bumeranga; Milica Kovačević upozorava da se vrlo brzo može dogoditi da „neko ugasi“ medijsko svjetlo u Crnoj Gori

39316 pregleda 313 reakcija 152 komentar(a)
By Duca, Foto: Dušan Gađanski
By Duca, Foto: Dušan Gađanski

Dobri odnosi Srbije i Crne Gore ne mogu se graditi na kampanji koju protiv crnogorskih vlasti sprovode mediji pod kontrolom srpskog predsjednika Aleksandra Vučića - ocijenio je politički analitičar iz Beograda, Cvijetin Milivojević.

On kaže da je predsjednik Srbije „glavni urednik“ medija koji ovih dana najbrutalnije napadaju crnogorske zvaničnike zbog usvajanja Rezolucije o genocidu u Srebrenici u Skupštini Crne Gore.

„Po naslovnim stranama i glavnim porukama tih medija vidite da ih je stisnula jedna ruka, tj. jedan mozak. Oni se sad samo deskriptivno razlikuju jedni od drugih. Onaj ko zaista želi dobre odnose Srbije i Crne Gore, odnosno Srba i Crnogoraca, ne može ih graditi na ovaj način. Ovo je čak i vrijeđanje zdravog razuma srpskog biračkog tijela u Crnoj Gori“, rekao je Milivojević „Vijestima“.

Cvijetin Milivojević
Cvijetin Milivojevićfoto: Monitor

Vlada, premijer Zdravko Krivokapić i predsjednik parlamenta Aleksa Bečić glavne su mete kampanje beogradskih provladinih medija nakon usvajanja Rezolucije o genocidu u Srebrenici. Ti mediji danima optužuju Krivokapića i Bečića da su Rezolucijom „osudili Srbe za genocid“, nazivajući ih „izdajnicima“, što je istovjetno narativu koji u Crnoj Gori promoviše Demokratski front. Medijskim napadima pridružio se državni vrh Srbije predvođen Vučićem, koji je saopštio da Crna Gora rezolucijom želi „da stavi žig na svakog pripadnika srpskog naroda“.

U kampanji učestvuju i mediji koji su godinama bili u službi Demokratske partije socijalista (DPS) i služili za najbrutalnije kampanje protiv kritičara vlasti, a koji su nakon zahlađenja odnosa između lidera DPS Mila Đukanovića i Vučića „prešli“ u naručje Demokratskog fronta (DF).

Milivojević smatra da je sve što Vučićev režim ovih dana radi pod firmom podrške Srbima u Crnoj Gori - potpuno kontraproduktivno.

„Ovo je medveđa usluga DF-u. Taj savez pro forme ima podršku zvaničnog Beograda, koji pokušava da ga predstavi kao jednu vrstu priručne stranke, odnosno kao Srpsku listu na Kosovu. To nije dobro za DF, jer treba imati u vidu da je njegovo biračko tijelo limitirano. Prema tome, DF - čak i da prođe bolje na sljedećim izborima - ne može formirati vlast bez koalicionih partnera. Ako ste naružili sve potencijalne koalicione partnere, onda je veliko pitanje da li će to biti Pirova pobjeda“, ističe sagovornik.

Novinarka Vesna Rajković Nenadić kaže za „Vijesti“ da dio beogradskih medija i zvaničnika nastavlja žestoku kampanju prema Crnoj Gori.

„Novo je samo da su sad na udaru Krivokapić i Bečić. Godinama smo svjedočili bjesomučnoj kampanji srpskih tabloida protiv predsjednika države Mila Đukanovića, posebno od usvajanja Zakona o slobodi vjeroispovijesti u decembru 2019. Na hiljade tekstova je objavljeno svaki put kad bi Crna Gora povukla politički potez koji se nije sviđao zvaničnom Beogradu. Svako ko napravi bilo kakav otklon od zvanične politike Beograda - proći će isto“, navodi ona.

Rajković Nenadić podsjeća da su najnoviju hajku protiv crnogorskih vlasti počeli funkcioneri DF-a, koji su, nezadovoljni usvajanjem Rezolucije, svoj narativ plasirali u srpskim medijima, koji su ga nakon toga nastavili sa zvaničnicima u Beogradu. U tome su, dodaje ona, učestvovali i neki etablirani mediji u Srbiji.

„Riječ je, naravno, o najprizemijoj propagandi koja dolazi s vrha - čuli ste Vučićeve izjave. U Crnoj Gori se čitaju srpski tabloidi, njihovi ’uradci’ se šire putem društvenih mreža, zatvorenih Vajber grupa, ali i preko desno orijentisanih portala koji su ’nakačeni’ na organizovane Fejsbuk grupe, pa tako dolaze do velikog broja građana. Ova kampanja uzela je maha početkom litija i sad samo svjedočimo nastavku - u zavisnosti koja tema ’žulja’ zvaničnu srpsku politiku“, naglašava novinarka.

Programska direktorica Centra za demokratsku tranziciju (CDT), Milica Kovačević, kaže da tabloidnom kampanjom mogu biti iznenađeni samo oni koji ne prate dešavanja.

Kovačević
Kovačevićfoto: Savo Prelević

„Od 2018. godine, od kada je CDT pokrenuo portal ’Raskrinkavanje.me’, možemo da posvjedočimo da je svaki značajniji događaj u Crnoj Gori bio predmet slične kampanje. Ovo se odnosi na izbore, važne političke i ekonomske odluke, pa čak i sportske događaje. Sve ono što nije po volji zvaničnoj Srbiji i njihovim eksponentima ovdje, bilo je predmet ovakvih kampanja. Oni na taj način žele da utiču na tokove u Crnoj Gori, da ohrabre svoje pristalice ovdje, ali i da utiču na političku scenu u Srbiji predstavljajući sebe ’zaštitnicima interesa srpskog naroda’. I tako unedogled“, ocijenila je ona za „Vijesti“.

Kovačević navodi da su obrasci ovih kampanja gotovo identični. Riječ je, objašnjava, o kombinaciji zapaljivih izjava zvaničnika i lažnih ili pristrasnih vijesti medija, koje se dalje šire po društvenim mrežama.

„Nakon izbora održanih 30. avgusta promijenile su se mete napada. Ranije je to bila vlast Mila Đukanovića, a danas dio aktuelne vlasti. Zanimljivo da su neki akteri i prošle i sadašnje vlasti u prethodnom periodu bili miljenici ovih tabloida i kad im je to odgovaralo nijesu osuđivali ovu pojavu. Rečeno tabloidnim rječnikom - ’stigla ih je karma’“, ističe ona.

Sagovornica smatra da prethodna vlast nije uradila ništa da se na demokratski način suprotstavi ovim pojavama, te da to ne radi ni aktuelna. Napominje da u naš sistem nijesu implementirane demokratske brane miješanjima iz inostranstva, koje bi značile stvaranje otpornosti društva.

Kovačevićeva kaže da je CDT predložio osnivanje skupštinskog odbora koji bi se bavio ovim problemom, ali da se taj predlog, i pored javne podrške većine poslanika, nije našao na dnevnom redu parlamenta.

Ljudi su previše opterećeni, previše naelektrisani, previše se bave nekim tabloidima, koji u suštini ne treba da imaju nikakav značaj, rekao je Dritan Abazović.

U Crnoj Gori sve više medija čiji su vlasnici bliski srbijanskim vlastima

Sagovornice „Vijesti“ ocjenjuju da bi svakoga trebalo da zabrine činjenica što je u Crnoj Gori sve više medija čiji su vlasnici bliski srbijanskim vlastima, kao i medija koji su nakon 30. avgusta promijenili uređivačku politiku na način da sad slijede politiku zvaničnog Beograda. U predizbornim kampanjama za lokalne izbore su i Demokrate optuživale Demokratski front da ih napada preko medija koje su preuzeli.

Rajković Nenadić kaže da je medije iz Srbije u Crnu Goru doveo DPS, te da sad svjedočimo samo da se ta medijska politika vraća kao bumerang.

„Preko noći ste imali promjenu uređivačke politike Prve TV, kao i A1 TV. Vlasnike su promijenili mnogi lokalni portali. U prvih deset TV kanala na crnogorskim kablovskim mrežama imate stanice iz Srbije. To je jedan aspekat priče. Drugi je vlasništvo samih kablovskih operatera - ko stoji iza dva ključna ’kabla’, tj. koje kompanije, i zašto je Crna Gora svoj prostor prepustila njima? Treći aspekat je regulator koji nije radio svoj posao kako treba ni za vrijeme DPS-a, a ni sad. Njihov najveći domet bio je da na tri mjeseca zabrane prenošenje pojedinih srpskih TV koje su sijale najprizemiji zapaljivi govor i često govor mržnje. Dakle, priča je vrlo ozbiljna, kompleksna i traži sistemski odgovor. Mislim da se zakasnilo, ali bolje ikad nego nikad“, poručuje Rajković Nenadić.

Milica Kovačević misli da se vrlo brzo može dogoditi da „neko ugasi“ medijsko svjetlo u Crnoj Gori.

„Ako donosioci odluka nastave da ignorišu ove probleme, ostaće nam da jadikujemo, da se žalimo međunarodnoj zajednici i slušamo hvalospjeve o Vučiću“, zaključuje ona.

Preporučujemo za Vas