r

Finansijske planove da kače na nove sajtove: Obaveze za stranke nakon izmjene zakona o njihovom finansiranju

Svi organi vlasti, kako piše u objavi na sajtu ASK-a, moraju imati internet stranicu na kojoj će, tokom izborne kampanje, objavljivati analitičke kartice (pregled troškova)

8282 pregleda 0 komentar(a)
Propis o finansiranju stranaka izmijenjen krajem jula: detalj iz parlamenta, Foto: Skupština
Propis o finansiranju stranaka izmijenjen krajem jula: detalj iz parlamenta, Foto: Skupština

Agencija za sprečavanje korupcije (ASK) zatražila je od partija da do 27. oktobra usklade svoje poslovanje s izmijenjenim Zakonom o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja, te da otvore zvaničnu internet stranicu na kojoj će objavljivati godišnji finansijski plan i program rada.

Propis o finansiranju stranaka izmijenjen je krajem jula, i tim aktom predviđeno je uvođenje niza novih obaveza za političke subjekte i organe vlasti.

Svi ti organi, kako piše u objavi na sajtu ASK-a, moraju imati internet stranicu na kojoj će, tokom izborne kampanje, objavljivati analitičke kartice (pregled troškova). Za razliku od prethodnog zakonskog rješenja, više nijesu u obavezi da ih dostavljaju ASK -u, već samo da ih objavljuju na sopstvenim stranicama.

Ministarstvo finansija je dužno da do sjutra donese novi obrazac za godišnje konsolidovane finansijske izvještaje.

“Takođe, Ministarstvo ima obavezu da opredijeli sredstva za finansiranje redovnog rada političkih subjekata u Skupštini u iznosu od 0,8 odsto tekućeg budžeta, što je veći iznos opredijeljenih sredstava u odnosu na prethodni zakon (0,5 odsto)”, objavljeno je na sajtu ASK-a.

Tekući budžet za ovu godinu iznosi oko 1,5 milijardi eura, od čega strankama pripada 7,55 miliona (0,5 odsto). Povećanjem izdvajanja (izmjenama zakona) na 0,8 odsto, partije, prema tekućem budžetu, dobijaju 12,08 miliona, odnosno 4,5 miliona više.

U objavi na sajtu ASK-a navodi se da su Ministarstvo finansija i organ lokalne uprave nadležan za poslove finansija dužni da raspodjelu budžetskih sredstava za finansiranje redovnog rada izvrše tako što sredstva u visini od 30 odsto raspodjeljuju u jednakim iznosima političkim subjektima koji su osvojili mandate u Skupštini, odnosno skupštinama opština, a 50 odsto sredstava srazmjerno ukupnom broju poslaničkih, odnosno odborničkih mandata koje imaju u trenutku raspodjele. Preostalih 20 odsto se raspodjeljuje u jednakim iznosima političkim subjektima u Skupštini, odnosno lokalnim parlamentima, srazmjerno broju izabranih predstavnika manje zastupljenog pola.

Izmijenjeni zakon, kako piše na sajtu ASK-a, propisuje i da su Ministarstvo i opštine dužni da donesu izmjenu Odluke o visini budžetskih sredstava namijenjenih za finansiranje redovnog rada političkih subjekata.

Ministarstvo finansija ima obavezu da opredijeli sredstva za finansiranje redovnog rada političkih subjekata u Skupštini u iznosu od 0,8 odsto tekućeg budžeta, što je veći iznos opredijeljenih sredstava u odnosu na prethodni zakon (0,5 odsto)

ASK je dužan da u roku od 60 dana, odnosno do sjutra, donese niz podzakonskih akata. Među njima su revidirana uputstva i pravilnici - Uputstvo o obrascu privremenog izvještaja o troškovima političkog subjekta, Uputstvo o obrascu izvještaja o porijeklu, visini i strukturi prikupljenih i utrošenih sredstava iz javnih i privatnih izvora, uputstvo o sadržini izvještaja o prilozima pravnih i fizičkih lica političkim subjektima u toku izborne kampanje, uputstvo o načinu i postupku prijavljivanja i rješavanja prigovora u toku izborne kampanje i Pravilnik o načinu vršenja kontrole primjene odredbi članova 33-45 Zakona (zabrana upotrebe državne mehanizacije i opreme, transparentnost socijalnih davanja, korišćenje službenih vozila...).

Obaveze se, kako se navodi, odnose i na nova uputstva i planove, koji uključuju uputstvo o obrascu konačnog izvještaja o troškovima političkog subjekta nakon zatvaranja posebnog računa, uputstvo o obrascu preliminarnog izvještaja o prikupljenim i utrošenim sredstvima u toku izborne kampanje trećih lica, uputstvo o obrascu izvještaja o porijeklu, visini i strukturi prikupljenih i utrošenih sredstava tokom izborne kampanje trećih lica i obrazac finansijskog plana i programa rada političkog subjekta.

ASK više nema obavezu donošenja uputstva o obrascu izvještaja o medijskom oglašavanju političkog subjekta, niti donošenja pravila o načinu obračunavanja i izvještavanja o nenovčanim prilozima političkim subjektima.

Kako bi osigurala usklađenost s međunarodnim standardima, Agencija će, u saradnji s Međunarodnom fondacijom za izborne sisteme (IFES), razviti metodološki i operativni okvir, koji uključuje procedure, smjernice i metodologije za efikasnu primjenu zakona. To se odnosi na smjernice za izvještavanje obveznika Zakona (političkih subjekata, organa vlasti i trećih lica), procedure za kontrolu političkih subjekata, organa državnih i lokalnih vlasti i trećih lica, proceduru za sprovođenje terenske kontrole, smjernice za upravljanje krizama i odupiranje političkom uticaju, smjernice za izradu sadržaja na internet stranici...

Bonus video: